shuttle

Zelfrijdende shuttle in Mechelen?

De Lijn gaat samen met Mechelen onderzoeken of een autonome shuttle haalbaar is in de stad. Er wordt onderzoek gedaan naar de ruimtelijke inpassing van een zelfrijdende bus, de gevolgen voor de mobiliteit en de interesse van voldoende reizigers. Mechelen en De Lijn willen zich zo voorbereiden op de mobiliteit van de toekomst. In het voorjaar van 2018 moet de studie klaar zijn.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn: "Zelfrijdende voertuigen zullen de mobiliteit ingrijpend veranderen. Om klaar te staan voor de toekomst, hebben we samen met Brussels Airport Company al een proefproject. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat we niet kunnen wachten op de uitrol van de proef op de luchthaven om vervolgens na te denken hoe we verder kunnen gaan. Daarom gaan we samen met Mechelen onderzoeken of een shuttle kan worden ingepast in de stad."

Slimme mobiliteit

Bart Somers, burgemeester van Mechelen: "Bereikbaarheid is de grootste economische troef van Mechelen, maar ook de grootste bedreiging. Het is de taak van het stadsbestuur om te zoeken naar innovatieve vormen van slimme mobiliteit om die bereikbaarheid veilig te stellen in de toekomst. Daarom staan we open voor de creatieve inbreng van onze partners in mobiliteit. We zijn dan ook heel dankbaar dat De Lijn de autonome shuttle wil laten proefdraaien in Mechelen. Ook omdat De Lijn haar hoofdkantoor heeft in onze stad, is Mechelen de geknipte locatie om dit ambitieus project op haalbaarheid te onderzoeken."

Het gespecialiseerde bureau BUUR zal de haalbaarheidsstudie uitvoeren. Eenmaal er duidelijkheid is over een mogelijk traject, worden ook bewoners, handelaars en andere weggebruikers betrokken. Als de studie zegt dat een autonome shuttle mogelijk is, volgt een aanbesteding in 2018-2019.

Een elektrische autonome shuttle is een voertuig dat zich zelfstandig en met lage snelheid (gemiddeld 20 km/u) door het verkeer beweegt op een kort, vast traject dat hiervoor is aangepast. Dergelijke voertuigen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor de bediening van een bedrijvenzone of een verderaf gelegen woonzone, waarvoor de bus nu een ommetje moet maken.