foto raad van bestuur creaplan

Belgische marktleider in standenbouw verhuist

NAZARETH - Creaplan, de Belgische marktleider in standenbouw, maakt zich na een mooi parcours van een kwarteeuw op voor de toekomst. Met extra investeerders en een nieuw managementteam aan boord zet het bedrijf uit Nazareth nieuwe stappen. Een grotere locatie en een versterkt team moeten de capaciteit verdubbelen. Een focus op design en technologie moet de pioniersrol verder bestendigen.

Met een team van vijftig mensen en een 50-tal freelancers ontwerpt en realiseert het bedrijf uit Nazareth standen voor zowel kmo’s als multinationals op grote beurzen zoals Batibouw en het Autosalon. Met jaarlijks zo’n 200 beursstands in Europa en daarbuiten is Creaplan al 25 jaar een pionier in de markt.

25 jaar geleden werd Creaplan door Ann Vancoillie en Dirk Deleu gesticht. In juni 2018 kregen ze versterking door twee nieuwe investeerders: Walter Mastelinck en KeBeK Private Equity. Zij vormen samen een actieve raad van bestuur die het nieuwe managementteam bijstaat. Michael Debaveye, CEO bij Creaplan: “Een uitbreiding van het team en een nieuwe locatie moeten het bedrijf nu de toekomst in loodsen, net als een verscherpte focus op technologische innovaties die de beleving op de stand verhogen."

Interactief element

Hoewel de eventmarkt groeit, worden er soms vraagtekens geplaatst bij een beursdeelname. “Om onze klanten en hun eindklanten te blijven triggeren, moeten we hen dus verzekeren van beleving en impact”, zegt Debaveye. Hij kijkt daarvoor naar sterke ontwerpen en digitale toepassingen zoals LED-walls, projecties die geactiveerd worden door sensoren en VR-experiences bij wijze van entertainment of eyecatcher, maar ook lead generation toepassingen die nuttige data opleveren.

COO Vincent Lievens: “Met stand analytics houden we bij wie wanneer langskomt, dankzij heat mapping weten we dan weer waar klanten naar kijken en of producten goed gepositioneerd staan.”

Herbruikbare materialen

Duurzaam denken is altijd deel geweest van het DNA van Creaplan, dat consequent inzet op de recuperatie van bouwmaterialen. Hun modulaire aluminium kaders zijn 100% herbruikbaar en worden geproduceerd door Aluvision. De verven en lakken die ze gebruiken zijn dan weer standaard op waterbasis, wat beter is voor het milieu. Zelfs als ze voor traditionele standenbouw in hout kiezen, zoeken ze manieren om die materialen een tweede leven te geven.

De klant ontzorgen

Van de eerste brainstorm tot de stockage van de volledige beursstand, Creaplan neemt zijn klanten graag alle zorgen uit handen. Debaveye: “Zie onze stands als een all-in formule: de sleutel zit op de deur en de minibar is gevuld.” Maar Creaplan wil nog verder gaan. Als klanten een video willen laten zien op hun stand, biedt het bedrijf nu ook de productie van die video aan. Evengoed regelen ze hostessen of de catering.

Lievens: “Beurzen zijn voor klanten vaak een bron van zorgen: ze zijn bang dat niet alles op tijd klaar is, of dat het ontwerp wel heel ver ligt van wat er uiteindelijk wordt gebouwd. Die stress willen wij wegnemen.”

Uitbreidingsplannen in Nazareth en Europa

“We zijn gezond ambitieus”, verwoordt Debaveye de toekomstplannen. Creaplan tekende net de aankoopakte voor een terrein van 25.000 m2, verderop in industriezone De Prijkels in Nazareth. De verhuis staat over twee jaar gepland, maar er wordt intussen druk aan de weg getimmerd.

Walter Mastelinck: “We zien dat de markt zich in de buurlanden consolideert. Als grotere speler willen we daar ook onze rol in spelen. We willen groeien in de EU: zowel organisch als via een buy-and-build verhaal met overnames. Daarnaast zullen we ook nog meer inzetten op de inrichting van commerciële ruimtes; een groeiende markt.”