thumbnail_BICHO MALO INTERIEUR-258

Drie topnamen willen Vlaanderen veroveren met Mexicaanse keten

GENT - Twee weken geleden opende Bicho Malo de deuren. Dit unieke Mexicaanse restaurant in hartje Gent is een samenwerking tussen topchef William Verhaeghe (26), food fotograaf met uitgebreide horeca-ervaring Nicolas Legein (27) en ondernemer Willem Deketelaere (28). Hun ambities zijn groot. "Tegen volgend jaar willen we een tweede vestiging openen. Doel is om op termijn echt een keten uit te bouwen in heel Vlaanderen."

"We zijn eigenlijk drie vrienden wiens band sinds de opstart van dit project alleen nog maar sterker geworden is", zegt chef William Verhaeghe, die je reeds kan kennen van Bistro Bruut in Brugge en VOS Lunch & Foodsharing in Gent. Na zijn koksopleiding deed hij bovendien stage bij restaurant Ramon Feixa in Madrid. Ook zaalverantwoordelijke Nicolas Legein was drie jaar lang fotograaf bij Foodphoto in Gent en is opgegroeid in de horeca. Willem Deketelaere, CEO van The Ketel uit Aalter, staat ten slotte in voor het financiële aspect. "Op die manier vormen we een zeer complementair team."

Verse tortilla's

"We wilden niet zomaar een restaurant openen, want daar is al een overaanbod aan, maar met iets nieuws komen", gaat William verder. "Zo kwamen we uit bij Mexicaans, wat op dit moment aan het hypen is. Waar de meeste Mexicaanse zaken eerder fastfood of take-away aanbieden, gaan wij voor de echte restaurant-ervaring. We maken alles vers en hebben bijvoorbeeld ook geïnvesteerd in een speciaal toestel uit Mexico waarmee we zelf onze eigen tortilla's maken."

Rebels karakter

De naam Bicho Malo betekent letterlijk "slecht beest" en komt van de Spaanse uitdrukking "Bicho malo nunca muerre", vrij vertaald: "Onkruid vergaat niet". Een knipoog naar het rebelse karakter van de zaak, legt William uit. "Het kader is donker en gezellig, maar toch een tikkeltje kinky en sexy. We houden van het contrast tussen rock-'N-roll en de verfijnde keuken. We gaan dan ook niet voor de echte 'fine dining', maar noemen het liever veredelde streetfood."

Keten uitbouwen

De drie jonge ondernemers hebben grootse plannen met Bicho Malo. "Bedoeling is om op termijn een hele keten uit te bouwen. Hoe sneller, hoe liever. Dat klinkt misschien arrogant voor iemand die nog maar 2 weken open is," lacht William, "maar het is wel onze ambitie. Binnen het jaar zouden we reeds de stap willen maken naar een tweede stad, waarschijnlijk Antwerpen of Brussel, om daarna alle Vlaamse grootsteden te veroveren."

"Het concept is alvast goed uitgewerkt naar branding en marketing toe. We hebben een duidelijke identiteit gekozen en kunnen deze rode draad makkelijk doortrekken naar andere locaties. Hierbij willen we zeker het niveau van de Gentse zaak blijven aanhouden. De uitbreiding mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Om deze controle te behouden willen we dan ook zelf zo veel mogelijk fysiek aanwezig blijven in de zaak."

Bicho Malo is ten slotte steeds op zoek naar extra personeel voor in de zaal. Je kan hen contacteren via info@bichomalo.be.