propaganda

Gents stadsmagazine komt in Brusselse handen door pensioen Frank Goetmaeckers (64): “Alle gemeenten aapten ons na”

GENT/ZAVENTEM - De Gentse uitgeverij F-twee, bekend van het gratis Gentse stadsmagazine, is overgenomen door concurrent Propaganda. Medestichter Frank Goetmaeckers (64) gaat met pensioen. Hij verrichtte pionierswerk toen hij in 1996 met burgemeester Frank Beke het stadsmagazine bedacht. “Alle gemeenten hebben ons nageaapt.”

Vanuit de bureaus op de Gentse Kuiperskaai geeft F-twee tegenwoordig met elf mensen 21 magazines uit. Dat blijft ook zo in de toekomst, verzekert Frank Goetmaeckers. Hij is 64 en vindt het tijd om met pensioen te gaan. Goetmaeckers richtte samen met Filip Verhoest in 1987 F-twee op, om op vraag van de rector het blad Gent Universiteit op te starten.

“We hadden allebei tijdens onze studententijd voor Schamper gewerkt, het studentenblad van de UGent. Filip was bovendien universitair correspondent voor De Gentenaar, ik voor Het Volk. Fotograaf Michiel Hendryckx bedacht de naam F-twee, naar de voornamen van de stichters.”

De naam bleef, maar Filip haakte na enkele jaren af om journalist te worden bij De Standaard, wat hij vandaag nog altijd is. Goetmaeckers ging alleen door en werd uiteindelijk Vlaanderens grootste uitgever van gedrukte overheidsmagazines en bedrijfsbladen. Eenentwintig had hij er tot woensdag onder zijn hoede.

Frank Beke

Het eerste stadsmagazine was dat van Gent en is ondertussen aan zijn 26ste jaargang toe. “Het ontstond in de nasleep van Zwarte Zondag in 1991 (toen het toenmalige Vlaams Blok de verkiezingen won, red.). Ik ging praten met Frank Beke (SP.A, vandaag Vooruit, red.) om hem te zeggen dat de Stad meer en beter moest communiceren wat ze allemaal deed. Voor hij schepen en later burgemeester werd, was Beke assistent in de communicatiewetenschappen aan de UGent en hij deelde dat inzicht.”

Gent was daarmee in die tijd een pionier. “Alle gemeenten hebben ons nageaapt en zijn gelijkaardige bladen begonnen.” Dat die op papier worden uitgegeven, heeft nog steeds belang, beklemtoont Goetmaeckers. “We hebben het onderzocht: we bereiken daar zo’n 80 procent van de bevolking mee. Met digitale communicatie bereiken overheden maar 30 procent.”

Propaganda

De overnemer van F-twee is het Zaventemse bedrijf Propaganda, dat ongeveer gelijktijdig ontstond maar zich meer specialiseerde in bedrijfsbladen. Het ging ook meer de digitale toer op. “Onze positie op de bedrijvenmarkt is stevig en sterk groeiend”, zegt CEO Michel Libens . “We willen daarnaast onze kennis en ervaring nog meer ten dienste stellen van overheden. Het powerteam van F-twee zal ons in staat stellen die ambitie sneller en beter te realiseren.”

Propaganda telt een honderdtal medewerkers en heeft kantoren in Zaventem en Leuven, en nu dus ook in Gent.