GraphineTeam

Graphine overgenomen door Unity Technologies

GENT - De Belgische technologieleverancier Graphine kondigt de overname door Unity Technologies aan. Graphine is wereldwijd bekend om zijn streaming- en compressietechnologie die wordt gebruikt om de grafische kwaliteit van videogames en interactieve 3D-toepassingen te verbeteren. Graphine's R&D-afdeling, gevestigd in Gent, zal doorgaan met het ontwikkelen van state-of-the-art streamingtechnologie.

Het Graphine-team heeft vijftien jaar ervaring in 3D-inhoud streaming en compressietechnologie voor real-time weergave. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Aljosha Demeulemeester, Charles-Frederik Hollemeersch en Bart Pieters als een spin-off van de imec.istart-accelerator en de Universiteit Gent.

"We zijn erg verheugd dat we onze technologie en knowhow beschikbaar kunnen stellen aan de enorme gebruikersbasis van Unity Technologies. Streaming is een essentiële technologie voor meeslepende en gedetailleerde virtuele werelden", zegt Aljosha Demeulemeester, CEO van Graphine. "Met behulp van virtual reality en augmented reality heeft interactieve 3D een revolutie teweeg gebracht in vele industrieën. Unity is succesvol geweest in het democratiseren van de game-ontwikkeling. We zijn blij deel uit te maken van dit verhaal."

Verbeterde grafische kwaliteit

Met Granite SDK, Graphine's gepatenteerde softwareproduct, kunnen ontwikkelaars van videogames de grafische kwaliteit verbeteren en tegelijkertijd opstarttijden en geheugen-hardware-vereisten voor de eindgebruikers verkorten. Hiermee kunnen 3D-kunstenaars vrijer deze virtuele werelden creëren en zijn ze niet langer gebonden aan platformspecifieke hardwarebeperkingen. Grote gamebedrijven wereldwijd gebruiken het product al jaren.

VFX-bedrijven zoals WETA Digital gebruiken Granite SDK om zeer gedetailleerde digitale filmpersonages mee te nemen naar virtual reality en augmented reality-ervaringen, en niet-entertainmentbedrijven, zoals het Amerikaanse ruimteagentschap NASA, Boeing en CBS hebben Granite SDK gebruikt om de kwaliteit te verbeteren van hun interactieve 3D-toepassingen.

Financiering

Graphine ontving financiering en ondersteuning van de accelerator imec.istart en Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) voor onderzoek gesubsidieerd door het Vlaams Agentschap Ondernemen & Innoveren (VLAIO). Graphine was vanaf het begin gefocust op een internationale markt en kreeg ook steun van het Vlaams Investment & Trade Agentschap (FIT) om wereldwijd klanten te bereiken.

Sven De Cleyn, imec.istart programmabeheerder: "We zijn trots dat technologie die afkomstig was van onze eigen imec-onderzoeksgroepen op de markt kwam via Graphine. De overname door een toonaangevende branchegenoot, zoals Unity, zal een nog algemenere toepassing van de technologie en oplossingen van Graphine mogelijk maken. "