Peter De Cock_Ontex_Group Talent Director

Groeiend Ontex is populair bij sollicitanten

Sinds Ontex uit Aalst in maart 2016 als beursgenoteerd bedrijf deel uitmaakt van de BEL20, merken ze een duidelijke toename van het aantal sollicitanten. De producent van onder meer babyluiers, maandverbanden en incontinentieluiers heeft vandaag vestigingen over de hele wereld en telt wereldwijd meer dan 8000 werknemers. In Aalst werken er bijna 200 mensen, waarvan meer dan 20 werden aangeworven in 2016. Door de intense groei van kandidaten heeft Ontex met de hulp van Acerta ook het sollicitatie- en selectieproces moeten aanpassen.

De profielen die ze bij Ontex in Aalst zoeken zijn heel gevarieerd. Het gaat van marketeers en IT’ers tot medewerkers op de dienst logistiek, financiën en supply chain. Tot voor kort gebeurde een sollicitatieproces bij Ontex zoals bij de meeste kmo’s. Het gesprek werd afgenomen door de manager en de evaluatie werd voor een deel beïnvloed door persoonlijke intuïtie. De profielen werden niet systematisch bijgehouden in een talent pool, waardoor je mogelijks veel talent laat varen. “Elke sollicitant is een potentiële klant. We willen dan ook graag elke sollicitant van een correct antwoord met feedback kunnen voorzien”, zegt Peter De Cock, talent director bij Ontex.

Acerta is bij Ontex gestart met de aanleg van een geautomatiseerd sollicitatiesysteem. “Elke kandidaat die bij Ontex terechtkomt, wordt opgenomen in het proces”, verduidelijkt Karel Vergauwen, junior consultant recruitment bij Acerta. “Zo krijgt elke kandidaat die niet weerhouden wordt, nu een mail met een antwoord. Geselecteerde kandidaten krijgen op hun beurt een ander bericht in de mailbox. Bovendien wordt een database aangelegd van alle sollicitanten waardoor we een poule opbouwen waar we altijd kunnen naar terugkeren om zelf talenten te zoeken bij nieuwe functies.” Met de opgestelde selectiecriteria worden geschikte mensen gerekruteerd binnen de sollicitaties die Ontex zelf ontvangt. Na de aanwerving wordt op een informele manier tijd geïnvesteerd in de contacten op de werkvloer. Er wordt bijvoorbeeld een speeddate met elke dienst georganiseerd waarbij de nieuwe werknemer met zijn collega’s kan kennis maken.