Legt start-up uit Sint-Niklaas Google het vuur aan de schenen?

aaaatinastroobandtWorld of Waw, een start-up uit Sint-Niklaas, maakt apps voor smartphones, tablets en smart glasses met augmented reality. Als je door het camerabeeld van je toestel naar de wereld kijkt, herkent hun beeld-en objectherkenningstechnologie elementen uit je leefomgeving. Die triggeren je toestel om er in een fractie van een seconde digitale extra’s aan toe te voegen. Dat kan een tekstveld zijn, maar ook een soort webinterface, audio, video of zelfs rondwandelende en sprekende  3D figuren.

U herinnert zich wellicht de 3D app van Kris Peeters, waarbij iedere Vlaming de minister-president in 3D in zijn huiskamer kreeg? Of het kinderboekje waarbij het hoofdpersonage ‘Alex de Astronaut’ in 3D op de pagina’s sprong en je kroost uitnodigde om verstoppertje te spelen, liedjes te zingen en op de foto te gaan? Dat zijn enkele van de toepassingen waarmee World of Waw het afgelopen jaar de pers haalde.

Nu lanceert het bedrijf van de jonge onderneemster Tina Stroobandt een uitdaging waarmee je €250 kan winnen, louter voor het insturen van een idee. Is de inspiratie opgedroogd?

“Zeker niet,” lacht de oprichtster vanWorld of Waw. “We werken aan een aantal veelbelovende projecten voor uiteenlopende sectoren, die ons dagelijks inspireren. Er zit ook een eigen ‘product’ in de pijplijn. Maar we willen ook blijven vooruit kijken. Vorige week las je overal dat Google meer dan 430 miljoen investeert in hun augmented reality project ‘magic leap’. Dat bewijst dat de markt van de augmentend reality matuur’ wordt. We willen vooraan blijven meezwemmen in de innovatiegolf die momenteel over de wereld rolt. Dat kan enkel lukken als we tijdig de juiste consumentenbehoefte detecteren. Pakweg binnen 5 jaar mogen we verwachten dat vele mensen een ‘smart glass’ als aanvulling op hun smartphone zullen dragen. En daar liggen kansen verborgen. Welke smart glass toepassing zou jouw leven verbeteren? Welk probleem wordt opgelost als je in welomlijnde omstandigheden een 3D object, een tekstveld, … in je gezichtsveld getoverd krijgt?

Denk bijvoorbeeld aan een vertaaldienst, die alle woorden in je omgeving detecteert en ze vervangt door hetzelfde woord in jouw taal. Of een app die hetzelfde doet met een geldbedrag, in een munteenheid die de jouwe niet is. Of een netwerktool, die de mensen om je heen herkent en hun naam erbij projecteert. Dat soort ideeën zoeken we: hoe kan technologie jouw leven gemakkelijker maken? En hoe kan een smart glass daarbij helpen? Om mensen te bedanken voor hun input en inspiratie, belonen we het beste idee met €250. We hebben ook stageplaatsen voor studenten, die graag willen meewerken aan de realisatie van hun visie.” Vanzelfsprekend is deze wedstrijd een droom voor de vele technologiestudenten in ons land. Thomas More hogeschool zet zijn schouders onder het initiatief en sloeg de handen in elkaar met World of Waw om zijn studentenpopulatie een extra duwtje in de rug te geven. De derdejaars studenten in de opleiding ‘Interactive Multimedia Design’ werken momenteel een smart glass conceptidee uit. “Maar eigenlijk maakt iedereeen evenveel kans op de hoofdprijs”, benadrukt Tina Stroobandt. “Elke persoon, elke branche heeft zijn eigen problemen. Bedenk een oplossing, stuur ze in én strijk je beloning op”. De wedstrijd loopt nog tot 6 december. Alle spelregels vind je op appidee.worldofwaw.com