Rijschool Donkmeer biedt rijopleiding van de toekomst voor veiliger verkeer

rijschool_donkmeer_mxv

Rijschool Donkmeer uit Berlare bestaat al sinds 1995 maar legt momenteel een sterk groeitraject af.  Vorig jaar kwam er een tweede zetel bij in Zele en begin dit jaar een derde in Kalken. In september opent de vestiging in Lokeren haar deuren.  “Met een beetje verbeelding”, lacht zaakvoerder Bert De Meyer, “zou je kunnen zeggen dat al die gemeenten rond het mooie Donkmeer liggen. Dat stelt me in staat om de naam te behouden.”

De Meyer en zijn  5 collega’s geven theorie- en praktijklessen voor het behalen van rijbewijs B. In een tijd waarin voor ondernemers voortdurend wordt gewezen op de noodzaak om zichzelf heruit te vinden, lijkt dat een activiteit die niet meteen in aanmerking komt voor veel vernieuwing. “Toch gaan wij de uitdaging aan om de rijopleiding van de toekomst aan te bieden”, zegt Bert De Meyer. “Naast het geven van de nodige hulp om een rijbewijs te behalen willen we de leerlingen ook coachen tot  zelfbewuste bestuurders die risicoverhogende factoren herkennen en zichzelf voortdurend evalueren en bijsturen.”

Rijschool Donkmeer zet daarvoor sinds kort als extra troef een wetenschappelijke test in die is ontwikkeld door Pontis, een managementschool die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van leiderschapscompetenties, in samenwerking met de universiteit Antwerpen. “Daardoor kunnen onze leerlingen en hun begeleiders ontdekken waar hun valkuilen liggen in het verkeer. Deze tool is naar mijn weten uniek voor onze sector”, zegt Bert De Meyer.

Hij verklaart ook de noodzaak aan een dergelijke geavanceerde rijopleiding. “De huidige rijopleiding situeert zich vooral op het niveau van het verwerven van kennis en het verkrijgen van inzicht. Dat is natuurlijk een noodzakelijke basis voor correct rijgedrag. Maar de beslissingen die genomen worden in de context van een rit en de unieke persoonlijkheid van iedere bestuurder hebben invloed op dat rijgedrag. Een jonge bestuurder kan bijvoorbeeld een uitstekende techniek en veel verkeersinzicht hebben, maar kan door groepsdruk toch toegeven aan gevaarlijk gedrag. Met onze rijopleiding hebben we echter ook aandacht voor de life-skills van de toekomstige autobestuurders, die in wezen het moeilijkst te beïnvloeden zijn. We maken ons sterk dat we op die manier een extra bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.”