https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2023_04_19_b61f4274-1e0f-41ae-baf2-71486205586e Damien Eck heeft een fysieke winkel geopend om zijn vintage voetbaltruitjes te verkopen. Foto AMG

Damien Eck opent fysieke winkel met vintage voetbaltruitjes

BRUSSEL - Damien Eck (31) heeft woensdag 90 Vintage Football Store in het centrum van Brussel geopend. Hij verkoopt er vintage voetbaltruitjes van het einde van de vorige eeuw. “Fysiek winkelen is voor mijn klanten ook zeer belangrijk.”

Damien Eck verkoopt al jaren vintage voetbaltruitjes en tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal opende hij zelfs een pop-upstore in het centrum van de hoofdstad. “Sinds de pop-up krijg ik wekelijks de vraag wanneer ik een nieuwe fysieke winkel ging openen”, vertelt Eck.

LEES OOK. Damien Eck start handel in vintage voetbaltruitjes

“Voor mij klinkt online shoppen heel normaal, maar voor veel mensen is het fysieke aspect van winkelen erg belangrijk. Ik maak dus de omgekeerde richting en open een fysieke winkel nadat ik online heb verkocht. Hier kunnen zowel verzamelaars als toeristen langskomen. De Rijkeklarenstraat biedt veel vintage kleding. Deze kleurrijke vintage voetbaltruitjes zullen dus zeker in het oog springen.”

Rivaldo

De truitjes in de 90 Vintage Football Store zijn al vanaf 30 euro te koop. “Dat zijn de minst bijzondere truitjes, maar wel leuk als cadeau. Daarnaast zijn er ook truitjes van meer dan 100 euro, die al wat ouder zijn. Telkens denken we dat we de piek bereikt hebben, maar deze vintage truitjes worden telkens populairder, ook nog na het Wereldkampioenschap Voetbal.”

“De nieuwe voetbaltruitjes zijn tegenwoordig ook enorm duur, daarom grijpen mensen dikwijls terug naar deze oudere truitjes die dikwijls ook van betere kwaliteit zijn. Bovendien is een truitje hebben van een Rivaldo of een Zidane toch wat anders dan eentje van Neymar of Mbappé.”

Testfase

Momenteel hangen er 200 truitjes in het winkeltje. “Deze week is vooral nog een testfase om te kijken waar de mensen door zijn aangetrokken, maar het is de bedoeling om iedere week het aanbod te vernieuwen. Het wordt een mengeling van goedkopere en duurdere truitjes. De bedoeling is om hier zo lang mogelijk te blijven. Dit is een passie die ik graag aan anderen toon.”