Olivier van Mullem bij stelplaats Multiobus Foto: Katrijn Van Giel

Tiens busbedrijf Multiobus hoopt op verdere samenwerking met Van Hool

Bij het Tiense busbedrijf Multiobus hoopt men op een doorstart bij busbouwer Van Hool. “Wij zijn ervan overtuigd dat er voldoende knowhow aanwezig is om goede Belgische producten te maken”, zegt zaakvoerder Olivier Van Mullem. “Op die manier kunnen wij ook onze huidige vloot blijven onderhouden en blijven verbeteren.”

Bij busbouwer Van Hool verdwijnen tegen 2027 maar liefst 1.100 jobs. Dat is het zware verdict, dat werd meegedeeld op de bijzondere ondernemingsraad. “Het is erg jammer wat er zich momenteel afspeelt bij Van Hool, maar we zagen dit al wel aankomen”, zegt Olivier Van Mullem. “Wij hebben uiteraard zeer vele contacten met Van Hool. Ten eerste is dat een lokale autobusbouwer die zeer goed materieel produceert. Het is niet voor niets dat Van Hool zo’n goede reputatie heeft uitgebouwd.”

Multiobus is een van de vele bedrijven die jarenlang, en nog steeds voor een groot stuk, met Van Hool materieel werkt. “Op dit moment bestaat onze autobus- en autocarvloot uit ongeveer 20 procent van bussen en autocars van Van Hool”, zegt Olivier Van Mullem. “Enkele jaren geleden was dat wel een groter aandeel, maar toen voelden wij al dat Van Hool een zekere boot, of moet ik zeggen bus, gemist had. Jammer genoeg hebben zij de elektrische bus nooit echt of toch veel te laat als een goed product gezien, waardoor ze veel te laat begonnen zijn met deze bussen te bouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat De Lijn uiteindelijk voor andere merken gekozen heeft, ook al betreur ik evenzeer dat zij geen andere Europese busbouwers heeft gekozen.”

Multiobus verzorgde jarenlang personeelsvervoer voor de fabrieken van Van Hool. “Maar sinds Covid werd dit stopgezet”, aldus Olivier Van Mullem. “Toen al voelden we dat het bergaf ging, want de fabrieken zijn nooit meer helemaal opgestart.” Bij Multiobus hoopt men op een doorstart bij Van Hool. “Omdat we bij Van Hool geen bestellingen voor nieuwe bussen hebben staan, zie ik de impact op onze bedrijfsvoering eerder beperkt, maar voor het onderhoud van onze vloot is het bedrijf natuurlijk wel heel belangrijk”, zegt Peter Vicca van Multiobus. “Mochten er bij Van Hool stockbreuken ontstaan voor de voertuigen die we nog in dienst hebben, kan dit wel een effect hebben op de herstellingstijd, en dus inzetbaarheid, van deze bussen. Dit laatste is echter geen zekerheid en zal de komende weken duidelijk worden als de herstructureringen ingevoerd worden.”