1 7Layers van het Sint-Pieterscollege in Leuven. Credit: Sam Gilbert.

Voka Vlaams-Brabant herbevestigt engagement voor jong ondernemersgeweld

LEUVEN/HALLE/VILVOORDE - Vlajo Vlaams-Brabant organiseerde vorige week de Mini Movie Awards 2022. De wedstrijd kadert in het project Vlajo Mini-onderneming waarbij jongeren een eigen onderneming opstarten en leiden. Tijdens de uitreiking werden zogenaamde Mini-werkingen erkend voor hun prestaties van de afgelopen maanden. Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant schaart zich jaarlijks achter het initiatief om het aanwezige, jonge potentieel in de provincie een extra stimulans te geven.

Elk jaar wagen jongeren uit het secundair onderwijs in Vlaams-Brabant zich aan het ondernemerschap via het project Vlajo Mini-onderneming. Tijdens het traject beheren leerlingen uit de derde graad een onderneming van begin tot einde. Ze doen onder meer marktonderzoek, schrijven een businessplan uit en gaan zelf op zoek naar startkapitaal. Om hun product of dienst naar de praktijk te vertalen, krijgen ze onder meer hulp van leercoaches en regionale partners zoals Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. De netwerkorganisatie hoopt met haar ondersteuning en gevarieerd aanbod de vonk bij de jonge deelnemers volledig te doen overslaan. ​

Prijzen

Tijdens de Mini Movie Awards 2022 werden de mini-ondernemingen gelauwerd in diverse categorieën. Het hedendaags ondernemerschap bestaat uit verschillende componenten en dat zag je ook terug in de prijzen. Zo maakten de deelnemers bijvoorbeeld kans op de titel van meest circulaire of innovatieve onderneming. In totaal werden er 9 prijzen uitgereikt die telkens een ander facet van het ondernemerschap uitlichtte. Een overzicht van de winnaars:

  • meest circulaire onderneming: 7Layers (Sint-Pieterscollege, Leuven)
  • meest opmerkelijke dienst: Jota (Sint-Pieterscollege, Leuven)
  • meest opmerkelijke product: Zottedoos (KOBOS, Kapelle-op-den-Bos)
  • mooiste huisstijl: Resini (Don Bosco, Groot-Bijgaarden)
  • beste social media: Auralux (KAMSA, Aarschot)
  • meest ambachtelijk product: Hempful (KOBOS, Kapelle-op-den-Bos) en Bis (Sint-Pieterscollege, Leuven)
  • meest innovatieve mini: PowerPedal (KOBOS uit Kapelle-op-den-Bos)
  • beste promospot: Secret Message (VIRGO+ uit Vilvoorde)

“Als medeorganisatoren zijn we erg enthousiast over al het talent dat telkens naar bovenkomt bij dit project. Dat bijvoorbeeld 7layers de circulaire kaart trekt, lijkt me geen toeval. Jongeren weten dezer dagen heel goed wat er leeft en halen daar ook hun voordeel uit. Je komt niet zomaar op het idee om kapotte skateboards te recycleren tot stijlvolle ringen. Daarnaast vergt het ook inzicht en daadkracht om met de aanwezig kennis en ideeën aan de slag te gaan en te implementeren in een onderneming", zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka - KvK Vlaams-Brabant. “We hopen dat velen hiermee verder gaan. Ons aanbod reikt alvast van ondernemersdroom tot je product internationaal lanceren. Dus als één van deze mini-ondernemingen klaar is voor een volgende stap, ontvangen we hen graag met open armen."