jetimport Brugge – Thomas Sweertvaegher (14)(1)

Jet Import helpt straffe stunt van de grond in Brugge

BRUGGE - De stad Brugge en het Lauwse bedrijf Jet Import van CEO Stefaan Bettens hebben samen een uniek project op poten gezet onder de noemer 'What tourists don't see'. De Australische freerunner en Red Bull-atleet Dominic Di Tommaso laat in de verbluffende video ‘What Tourists Don’t See’ de stad vanuit een heel ander perspectief zien. Hoog boven de stad, op en over daken, torens, trapgevels en kathedralen, neemt hij je mee op een atletische reis langs de mooiste plekjes van de Brugse binnenstad. Jet Import is verdeler van allerlei drankmerken, onder meer ook van Red Bull. Stefaan Bettens werd recent gelauwerd als master marketeer. 

De Brugse binnenstad - sinds 2000 UNESCO Werelderfgoed - ontving vorig jaar maar liefst 5.2 miljoen toeristen. Goed voor 1.8 miljoen overnachtingen, 43.000 koetsritten en 1,1 miljoen mensen die een boottochtje maakten op de Brugse Reien, nog steeds dé toeristische trekpleister bij uitstek en de meest dankbare manier om het wondermooie Brugge te ontdekken. Of niet? “De Australische atleet Dominic Di Tommaso toont Brugge zoals niemand dat eerder deed: de mooiste plekjes, maar dan vanuit een andere en verrassende hoek”, aldus burgemeester Renaat Landuyt.

What Tourists Don't See is geïnspireerd op Liquid City, het thema van de lopende Triënnale. Alles beweegt, met de stad als het epicentrum van positieve stedelijke en sociale verandering. Net dat wilde atleet Dominic Di Tommaso ook uitdrukken, want als professioneel freerunner is bewegen zijn leven: een flow waarbij hij voortdurend zijn grenzen, zowel mentaal als fysiek, aftast en pusht. Focus is daarbij het allerbelangrijkste. En vrijheid natuurlijk, met Brugge als ultieme speeltuin.

Een professioneel Brugs team legde alles vakkundig vast, en toverde Vloeibaar Brugge - het thema van de lopende Triënnale - om naar Vluchtig Brugge. De hele wereld kan zo meegenieten van Dominic’s kunnen: topsport over bekende gevels, torens, bootjes en straten. "We zijn erg blij om zo samen met Red Bull Dominic’s droom te helpen verwezenlijken", heet het in Brugge. "En het doet je als kijker natuurlijk zin krijgen de Triënnale en alle andere troeven van Brugge te ontdekken. Al blijven onze bezoekers best veilig met beide voeten op de grond.”