KV Kortrijk kmo Vercruysse

KV Kortrijk toont zich als volwaardig bedrijf aan ondernemers

KORTRIJK - Op een door KBC georganiseerd netwerkevent voor regionale ondernemers, presenteerde KV Kortrijk zichzelf als een volwaardige en volwassen kmo, die goed is voor een omzet van om en bij de 17 miljoen euro en 80 volwaardige jobs. De ambities naar de toekomst zijn ook groot. In afwachting nu nog even de sportieve prestaties bijspijkeren.

Koen Provoost, namens KBC, en Karel-Jan Vercruysse, namens KVK, traden op als gastheren. "Veel mensen onderschatten dat KVK wel degelijk een uit de kluiten gewassen kmo is", aldus commercieel manager Karel-Jan Verrcuysse. "Ik krijg ontzettend vaak de vraag of mijn job een fulltime bezigheid is, of iets dat ik na mijn uren doe. Dat zegt veel over de perceptie die leeft. KV Kortrijk draait om en bij de 17 miljoen euro omzet. Alles bij elkaar, met spelers, staf, jeugdtrainers enzovoort inbegrepen, geeft KVK aan bijna 80 mensen een job. De operationele werking draait op 17 personen die full time werken in de kantoren van de club op De Kien, in het centrum van de stad. We zijn een zelfbedruipende organisatie, die bijna elk jaar zo goed als break-even draait. Dat betekent dat we ook ongeveer 17 miljoen euro kosten hebben. Het leeuwendeel hiervan gaat naar (spelers-)lonen. We hebben geen traditie van het betalen van grote transfersommen."

Het belang van beleving en data

Op wedstrijddagen biedt KV Kortrijk ruimte voor ± 270 gastronomische diners. "Dit is ooit anders geweest en onderstreept dat we een organisatie zijn in volle expansie", aldus nog Karel--Jan Vercruysse. "5 jaar geleden zaten we rond de 10 miljoen euro omzet, vandaag op 17 miljoen. We groeien stevig op alle niveaus en zijn zeer ambitieus om aan dit tempo verder te groeien, maar we voelen dat het huidig stadion een serieuze rem zet op onze mogelijkheden.  Daarom is ons nieuw stadiondossier zo belangrijk. Er wordt achter de schermen keihard en discreet gewerkt. Het is een delicaat dossier, er zijn heel veel stakeholders. Dat er niet over gecommuniceerd wordt, betekent niet dat er niet aan gewerkt wordt. We willen niet het risico lopen dat de realisatie van het stadion in gedrang komt door voorbarige of verkeerde communicatie. Het stadion moet en zal er komen en er zijn al heel wat stappen gezet in de juiste richting. Op commercieel vlak willen we inzetten op beleving en op data. Iedereen die met het merk KV Kortrijk in aanraking komt, binnen of buiten het stadion, op een wedstrijddag of niet, moet een positieve ervaring krijgen. Het merk KV Kortrijk moet geassocieerd worden met beleving. Daarnaast geloven we enorm in het belang van data: enerzijds omdat hoe meer we weten over onze fans, hoe beter we hun ervaring kunnen personaliseren, anderzijds omdat we dankzij de omvang van het platform KVK en voetbal in het algemeen een rol te spelen hebben als dataprovider naar bedrijven toe."