Familie Vanhalst (Supra Bazar) moet zich verantwoorden voor het gerecht
GULLEGEM - Uit een bijzonder gedetailleerde bijdrage die De Standaard maandagmorgen publiceerde, blijkt dat het Belgische gerecht de familie Vanhalst… Lees meer
BRUGGE – De aanhoudende coronacrisis zorgt voor een versnelde e-commerce beweging bij lokale ondernemers, zo blijkt uit het e-commerce rapport van Unizo West-Vlaanderen. Zowat 55% verkoopt in 2020 online, dat is het hoogste cijfer ooit. “We verwachten een verdere stijging in 2021”, zegt Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen.
De coronacrisis blijft ook in het klassieke handelsverkeer niet zonder gevolgen. Consumenten zoeken en kopen steeds meer en vaker online. De sluiting van de fysieke winkels als gevolg van de coronacrisis heeft dit proces versneld en versterkt. Consumenten konden dit jaar vaak uitsluitend online terecht voor hun aankopen wat retailers heeft doen inzetten op online verkoop.
Naast de webwinkel is ook de groei van social selling (verkoop via sociale media) opmerkelijk. Maar liefst 70% van de retailers die aan e-commerce doet, gebruikt zijn sociale media voor verkoop. Ter referentie: in 2018 ging dat om 44%. “Bovendien blijkt dat de consument ook na de coronacrisis meer online zal blijven kopen”, zegt Wouter Blomme namens Unizo West-Vlaanderen. “De fysieke winkel en online winkel gaan nu meer dan ooit hand in hand.”
Eén van de retailers die zich waagde aan het e-commerce verhaal is Patsy Delarue van Petit Patsy (handgemaakte snijplanken) uit Roeselare. “Het voorbije jaar heb ik eindelijk werk gemaakt van een online aankoopplatform”, aldus Patsy Delarue. “Instagram en sociale media gebruikte ik voornamelijk om mijn serveer- en snijplanken te tonen. Omdat ik nu de link kan leggen naar een webshop, kunnen bezoekers direct overgaan tot het kopen ervan. Op vandaag loopt de verkoop goed, al blijft dit voor mij als éénmanszaak wel een logistieke puzzel.”
Online verkopen blijft voor heel wat retailers een uitdaging, één van de grootste factoren hierin is een gebrek aan kennis en de kostprijs. Wouter Blomme ziet daarom een trend ontstaan: “De vraag voor begeleiding in online verkoop komt vaak terug”, zegt Blomme. “Samen met VLAIO ontwikkelden we een individueel begeleidingstraject, zo helpen we retailers online stappen zetten op hun eigen tempo. Zo bekijken we op maat welke financiële of logistieke uitdagingen er zijn. Het traject helpt ook ondernemers die reeds online verkopen om dit verder te optimaliseren. We zijn ook van plan om deze trajecten samen met steden en gemeenten in West-Vlaanderen aan te bieden aan hun ondernemers.”
GULLEGEM - Uit een bijzonder gedetailleerde bijdrage die De Standaard maandagmorgen publiceerde, blijkt dat het Belgische gerecht de familie Vanhalst… Lees meer
IEPER - Het Ieperse familiebedrijf BonRill, al decennia en vijf generaties lang bekend van zijn rillettes, breidde onder impuls van Caroline… Lees meer
KORTRIJK - Met een op social media gesmaakt filmpje, wil Ubbe Descamps de goegemeente - u en ik zeg maar-… Lees meer
GULLEGEM - Uit een bijzonder gedetailleerde bijdrage die De Standaard maandagmorgen publiceerde, blijkt dat het Belgische gerecht de familie Vanhalst… Lees meer
VEURNE - Met zijn pas opgerichte bedrijf Prado lanceert Thibault Renson een architecturale verlichtingslijn die ventilatieventielen onzichtbaar maakt. Met generaties… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen