McThree Domotex 23

McThree vindt zichzelf opnieuw uit

WAREGEM, HANNOVER - Op de beurs Domotex (de bekendste vloerbekledingsbeurs ter wereld), presenteerde McThree zichzelf voor het eerst in zijn nieuwe gedaante post corona. Met een andere extra muros CEO (de door de wol geverfde Peter Desmet) en met een afgeslankte structuur, nu de Amerikaanse zusterfirma (Orian Rugs) werd afgestoten en ook de Turkse zusterfirma (Sofiteks) werd gesloten. In zijn nieuwe vorm zoekt McThree naar een nieuw evenwicht, integraal vanuit Waregem en met unilaterale focus op export.

 

 

Domotex mag dan al fel zijn afgeslankt in vergelijking met de periode pre corona, toch vindt het management van McThree het nog altijd de moeite om de verplaatsing naar Hannover te maken. Met een stand die baadde in wit licht en met een hele reeks nieuwe producten.

"Domotex is altijd een ontmoetingsplaats geweest en dat blijft ook zo", aldus CEO Peter Desmet. "Gezien de interne veranderingen bij McThree is de beurs ook een ideale plaats om tekst en uitleg te geven aan klanten of leveranciers. De boodschap is: we are here to stay. Met een nieuw verhaal en met een hele reeks nieuwe producten op basis van eigen innovatie en op grond van meer beleving. We ontmoeten hier bekende klanten maar toch ook nieuwe, en de reacties zijn positief."

Familiaal verankerd

McThree werd in het verleden al eens opgevrijd door derden, maar is nu meer dan ooit vastberaden: het wil zijn eigen verhaal blijven schrijven in handen van de bekende aandeelhoudersfamilie Vanwynsberghe, waar dochter Sophia het levenswerk van de twee jaar terug overleden vader en boegbeeld Lucien wil verder zetten. Het Waregemse bedrijf is sinds jaar en dag een belangrijke speler in het medium end segment.

"In een veranderend landschap, wil McThree dat familiaal aandeelhouderschap koesteren", zegt Peter Desmet terwijl aandeelhouder Sophia Vanwynsberghe bevestigend knikt. "Toegegeven, we bevinden ons momenteel, en na het topjaar 2021, in een markt die omzet verliest. Onze productiecapaciteit in Waregem wordt niet volledig aangesproken, maar draait op zo'n 65 procent. In de sector voel je wel de onzekerheid. Iedereen worstelt met de vraag waar het naar toe gaat met de economie. Maar toch blijven we zelf nog steeds investeren in mensen, alsook in productontwikkeling met toch een 250 nieuwe aanbiedingen in de etalage. Dat is toch niet min."

Eén van de grote sterktes van McThree, blijft de verticale integratie van het hele productieproces. "Zo doen we zelf aan extrusie of hebben we ook onze eigen garenproductie", aldus nog de CEO. "Niet iedereen kan dat zeggen en we zijn er best fier op ook. In die zin is McThree niet alleen een aanbieder van tapijt, maar ook een cruciale speler voor het aanbieden van garens aan derde spelers, hier aan concullega's in West-Vlaanderen of elders."

Typisch exportbedrijf

McThree is een typisch exportbedrijf. Liefst 90 landen passeren de revue voor de producten 'Made in Belgium'. In casu is dat dan: Made in Waregem, waar de fabriek staat.

"Ik kan u verzekeren dat Made in Belgium nog altijd staat voor een kwaliteitslabel", aldus nog CEO Peter Desmet. "Dat vertrouwen vanuit de markt alsook het feit dat we inzake diensten aan de klant moeilijk te kloppen zijn, sterkt ons in het geloof dat we de concurrentie van landen met lagere lonen en lagere energieprijzen nog altijd kunnen trotseren."

foto: Matthias Page (voorzitter), Sophia Vanwynsberghe (hoofdaandeelhouder), Peter Desmet (CEO).