Breezo

Starter in de kijker: Breezo pakt uit met verse lucht

DEERLIJK – In deze moeilijke tijden zien innovatieve bedrijven, die oplossingen aanbieden voor algemene hygiëne en binnenluchtkwaliteit, de vraag naar hun producten toenemen. Breezo uit Deerlijk is zo’n start-up die volgens de website probiotische luchtbehandeling aanbiedt. Pionierswerk met veel toekomstkansen.

Sinds de oprichting van de start-up in 2018, werkt Breezo aan natuurlijke oplossingen die het binnenklimaat verbeteren. Microben, bacteriën, allergenen, … de meest onaangename wezens passeren de revue als het gaat over de culturele gewoonte van de handdruk en de omgeving waarin wij werken en leven. “Sinds de uitbraak van corona krijgen wij veel vragen omtrent de effectiviteit van onze producten tegen het Covid 19-virus", aldus Niko Lecluyse, co-founder van Breezo. "Wij geven steeds het eerlijke antwoord dat tegen directe overdracht van mens op mens, geen enkele doeltreffende oplossing bestaat. Maar wij kunnen gelukkig wel hard inzetten op het beperken van de indirecte overdracht van het virus.”

Verhoogde sensibilisering

De producten van Breezo zijn ontwikkeld om heel snel alle oppervlakken te bezetten met een ‘probiotische laag’ waarin bacteriën en virussen niet of minder goed gedijen. Hierdoor blijven er op de oppervlakken minder achter en verkleint de kans op indirecte besmetting en infecties. “Neem nu een deurklink of vergadertafel”, vervolgt Lecluyse. "Al eens nagedacht hoeveel mensen er voor u gekomen zijn en wat zij onbewust achterlieten? Bedrijven beginnen dat meer en meer te beseffen en maken werk van een verhoogde sensibilisering onder hun personeel. Onze oplossing kan de basis zijn van een breder scala aan (probiotische) maatregelen, zoals handhygiëne”

Toepassing in de praktijk

Athena Graphics uit Roeselare is zo’n bedrijf dat sinds de uitbraak van covid19 zijn medewerkers kennis liet maken met de voordelen van omgevingsbehandeling van Breezo. “Wij zochten een oplossing die op een discrete maar doeltreffende manier de kans op (indirecte) besmetting zou verkleinen", laat Ignace Cosaert, zaakvoerder van Athena, optekenen. "De mensen van Breezo hebben ons de werking van hun producten toegelicht en wij waren snel overtuigd dat hun 100% natuurlijke ingrediënten en de snelle werking ervan, een goeie oplossing boden voor onze behoefte. Dat hun producten ook impact hebben op allergenen, geurtjes en andere organische vervuiling is trouwens handig meegenomen. Een gezonde werkomgeving speelt meer en meer een rol bij het aantrekken van jong talent.”

“Wij zien dat onze oplossingen een heel breed toepassingsgebied hebben”, besluit Lecluyse. “Soms starten wij ‘proof-of-concepts’ in sectoren waar wij zelf niet aan gedacht hadden. Zo startten wij al op bij concertzalen en veeteeltbedrijven. Wij zijn reeds actief in kantoren (Renasci), busvervoer (ADS Autocars), voeding (Ecofrost), zorg (Ter Muiden) en ook Vanomobil, een van de grootste invoerders van mobilhomes, mogen wij tot onze klant rekenen."