G&V Cafe 2

Xavier Dewulf (G&V) ziet alternatief voor benzine en diesel

KUURNE - In Kuurne ging voor de zeventiende maal het G&V Café door. Bedoeling was de 'autosector' uit het zuiden van West-Vlaanderen te informeren en te sensibiliseren over alles wat met Koning Auto te maken heeft. Ruim 150 professionals kwam op het gebeuren af. Nu de prijzen aan de pomp een danig hoog niveau bereiken, stelt zich meer dan ooit de vraag naar alternatieven voor de toekomst. 

Centrale gast was Xavier Dewulf, CEO van het Kuurnse succesbedrijf G&V. Hij gaf onder meer zijn mening over hoe hij de benzinemarkt ziet evolueren. Zijn er bijvoorbeeld op termijn alternatieven voor benzine en diesel als brandstof? In Denemarken mogen vanaf 2030 geen benzine en dieselauto’s meer rijden. Kan dat ook hier het geval zijn? "Wij geloven sterk dat de volgende 15 jaar CNG (compressed natural gas) de nieuwe ‘benzine’  zal worden voor personenwagens,  bestelwagens en lichtere vrachtwagens ", aldus Xavier Dewulf. "Voor de zware vrachtwagens zal dit LNG zijn. Het grote voordeel  van CNG is dat het massaal beschikbaar is. Het is in feite hetzelfde gas waarmee je kookt en verwarmt. CNG stoot geen fijn stof uit, heeft een CO2 reductie van 20 à 30 procent en  90 procent reductie van NOX en SOX. Je moet de brandstof niet van een raffinaderij naar een depot brengen met een al dan niet vervuilend schip, bijvoorbeeld van Antwerpen naar Roeselare. Je moet het ook niet van een depot naar het station brengen met een al dan niet vervuilende vrachtwagen.  Je tapt het van het net, het gas wordt samengeperst in de buffervoorraden en klaar is kees. Het is ook een goedkope brandstof die in dual fuel met benzine zeer zuinig is: 40 procent goedkoper dan benzine en diesel en minder verbruik ten aanzien van klassieke brandstoffen.

Actueel heeft G&V al een 12-tal CNG-tankstations geopend op zijn bestaand netwerk via de vennootschap ENORA, een partnerschip tussen oorspronkelijk 3 partijen. Recent zijn daar via een kapitaalsverhoging 2 intercommunales bijgekomen waardoor er het volgende jaar alweer een 10-tal nieuwe CNG stations op de planning staan.  "Wij hopen dan ook tegen eind volgend jaar ons huidig netwerk van eigen en partnerstations met een 35 tal locaties te verdubbelen", aldus Xavier Dewulf. "Voor LNG-stations wordt een uitrol voorzien van 5 tot 7 stations in de komende 3 tot 5 jaar."

De toekomst van elektrisch rijden

Xavier Dewulf zei nog minder sterk te geloven in de fel gehypte elektrische wagens. Autobouwers verkopen nu amper elektrische wagens. Of dat in de toekomst anders wordt, is nog maar de vraag. Xavier Dewulf heeft er zijn kijk op: "Elektriciteit is niet gratis. Elektriciteit is een transport die moet opgewerkt worden met een andere energiebron. Als we in 2025 alle kerncentrales sluiten, staat dat gelijk aan 30% van onze huidige behoefte. Windmolens op de Noordzee en zonnepanelen op onze daken zullen hooguit in 10 procent van onze behoefte in de toekomst voorzien.  Om de 30 procent op te vangen moeten we dus minimaal 9 gascentrales bouwen. Of elektriciteit  importeren van Duitsland op bruin kool of van Frankrijk op oude kerncentrales. Elektrisch zal maar een groene energie zijn als het fossielvrij wordt opgewekt. Elektrisch rijden is ook niet goedkoper dan de huidige brandstoffen die sterk accijnsmatig getaxeerd zijn. De enige winnaar is de staat. Zelfs wij als retailer zijn het slachtoffer van de verhoogde accijnzen."