Sven Bullaert UMU 4

Maker van vele Kipling-aapjes en kledingmerk I AM start nieuw maatschappelijk project

EKSAARDE/LOKEREN - Sven Bullaert, voormalig ontwerper bij Kipling en mede-oprichter van het duurzame kledingmerk I AM, nu deel van JBC, start met zijn derde en meteen ook laatste project: UMU. Het opmerkelijke UMU overkoepelt allerlei inspirerende projecten die leiden tot een duurzamer, spiritueler en eenvoudiger leven. “Ik geloof in een toekomst met meer zelfstandigen en kleinere productie-units”, zegt hij.

Bullaert verzamelt al jaren ‘ideetjes voor later’ in kleine notitieboekjes. Negen concepten daarvan werkt hij nu verder uit, en een aantal hiervan zullen al in 2021 het daglicht zien. “Het valt me op dat de concepten niet verouderen, en de COVID-19-crisis ze zelfs actueler maakt”, vertelt Sven. “We hebben nu een uniek momentum om producten te ontwikkelen die ons leven kwalitatief verbeteren én om de structurele opbouw van onze maatschappij en bedrijven te herbekijken.”

Zelfstandigheid aanwakkeren

Met het UMU-project wil Sven mensen in beweging krijgen op een laagdrempelige manier en zelfstandigheid aanwakkeren. Zelf gaat hij zich concentreren op de merken en concepten sterk uitschrijven en voorstellen. “Daar ligt mijn sterkte. Daarna is het de bedoeling om het verder te laten groeien in de handen van mensen met andere groeicapaciteiten. Het draagvlak voor UMU wil ik zachtjes doen groeien, zoals de uitdijende kringen die ontstaan als een steentje in het water valt.”

 

Over de projecten

De eerste 9 projecten zijn heel verscheiden en behelzen verschillende thema’s. Duurzamer wonen, de kwaliteit van klankbeleving verbeteren, gezonder genieten van chocolade, de dood tastbaarder maken, de mode-afvalberg verkleinen: allemaal voorbeelden van concepten die hij marktklaar aan het maken is. “Voor sommigen zal mijn aanpak en visie overkomen als die van een naïeve dromer, maar dat deert me niet. Vroeger hoorde ik ook zulke oordelen, maar ik kon ze door resultaten steeds weerleggen.”

Uitrollen in Vlaanderen

De 56-jarige man start nu bewust op zijn eentje vanuit Eksaarde, het dorp waar hij woont. Maar hij denkt al verder. “Zowel voor de aanpak als voor de financiële uitbouw zocht ik naar een nieuw model. Een dat uitrolbaar is naar meerdere locaties.”

De financieringswijze is bijzonder. Elk kwartaal maakt Sven 25 kunstwerken in mixed media, meestal een combinatie van schilderkunst en fotografie, en vaak geïnspireerd door zijn verleden. “Dat is de IN: of inkomstenbron voor de start van UMU. Als dat aanslaat, gaan de inkomsten naar de OUT: de verschillende projecten.” Je koopt dus niet alleen een kunstwerk maar draagt bij aan maatschappelijke verandering. Je bent bovendien zeker dat het werk authentiek is, want achteraan elk werk wordt een stukje van zijn dna -namelijk een vingernageltje- ingegoten.

Meer informatie vind je op https://nl.umu.life/