Rubicon 16092021-98 (1) (1)

Ondernemer van vandaag wil in de eerste plaats een authentiek leider zijn

GENT - Authentiek leiderschap. Dat beschouwen ondernemers als hun grootste uitdaging in 2022, zo blijkt een bevraging van ondernemerscommunity Rubicon. Zelfbewustzijn (je eigen talenten ontdekken en ontwikkelen) en een evenwichtige work-life balans vinden én onderhouden, vervolledigen de top drie van de belangrijkste ondernemersdoelen voor het komende jaar.

Anders dan bij klassieke ondernemersorganisaties ligt de focus bij Rubicon niet op zakelijk advies, maar eerder op de levensstijl en de mentale en emotionele uitdagingen van ondernemers. "We willen ervoor zorgen dat onze leden over 30 jaar nog altijd met evenveel passie en energie ondernemen”, benadrukt co-founder Stefaan Bonte. "Niet alleen omdat ondernemen hen financieel succes brengt, maar vooral omdat ondernemerschap een levensstijl is die je vrijheid geeft, en je toelaat om persoonlijk te groeien en je stempel op de wereld daarbuiten te drukken."

Tijdens de eerste klankbordsessies van dit jaar, waarin ondernemers met elkaar in gesprek gaan over hun grootste uitdaging, vroeg Rubicon 170 leden naar hun doelen voor 2022. Die bevraging leverde volgende top 5 op van de uitdagingen die ondernemers vandaag het sterkst bezighouden:

1. Authentiek leiderschap

Authentiek leiderschap is met voorsprong uitdaging nummer één voor ondernemers. Stefaan: "We zien bij ondernemers enorm veel drive, passie en gedurfde, innovatieve ideeën. Maar dat maakt van een ondernemer nog niet meteen een goede communicator of leider. Uit onze rondvraag blijkt dat ondernemers zich daar sterk van bewust zijn en actief op zoek willen gaan naar manieren om hun leidersschapsskills bij te schaven. Authentiek leiderschap begint met je eigen visie helder te krijgen en te communiceren naar anderen. Tijdens onze sessies besteden we daarom veel aandacht aan empathie, communicatietechnieken, rollenspellen en de emotionele kant van leiderschap."

2. Zelfbewustzijn – stay true to yourself

"Als ondernemer komt er zoveel op je af dat het moeilijk is om je bewust te blijven van waar je mee bezig bent. Bijna alle ondernemers verliezen zich op bepaalde momenten in dagelijkse beslommeringen. We merken dat ze af en toe op de pauzeknop moeten drukken om zichzelf weer te oriënteren op hun waarden, hun visie, hun passie,… Jezelf er geregeld opnieuw aan herinneren waarom je ondernemer bent geworden en een eigen bedrijf uit de grond hebt gestampt: dat is zelfbewustzijn."

3. Work-life balans

“Lange en onregelmatige uren, druk en stress, te weinig tijd voor vrienden en familie, gejaagd leven: het gebrek aan een evenwichtige work-life balans is een aanslag op de fysieke en mentale gezondheid van ondernemers”, vertelt Stefaan. “Een belangrijk deel van ons aanbod bestaat dan ook uit vertragen. Tijd maken voor reflectie, aandacht besteden aan een gezond slaap- en eetpatroon, voldoende bewegen.”

4. Authentiek verkopen

“Hoe leg je uit dat jouw oplossing het leven van (potentiële) klanten beter maakt? Hoe breng je jouw visie en ideeën over aan investeerders om kapitaal op te halen? Hoe voer je prijs- of contractonderhandelingen? Een groot deel van ondernemerschap gaat over ‘jezelf verkopen’, maar net dat aspect blijkt voor veel ondernemers een pijnpunt. Wij proberen ondernemers om een andere mindset aan te nemen: verkopen hoeft helemaal niet pushy of ongewenst te zijn, je kan het ook op een authentieke manier doen.”

5. Zingeving (zowel persoonlijk als maatschappelijk)

“Ondernemers barsten van de creativiteit en de ideeën, maar ze krijgen die ideeën niet altijd vertaald in een duidelijke visie. Ze slagen er soms moeilijk in om uit te leggen welke impact hun ideeën hebben op het leven van mensen of op de samenleving. Daardoor voelen ze zich vaak onbegrepen, soms ook door zichzelf”, aldus Stefaan.

“Zingeving wordt sterk gevormd door de sociale context waarin ondernemers ondernemen. Met onze community creëren we een omgeving die ondernemers steunt, maar hen ook uitdaagt door op het juiste moment de juiste (kritische) vragen te stellen. In zo’n context wordt het veel gemakkelijker om je echte, authentieke visie te ontdekken.”

1.000 ondernemers helpen groeien tegen 2025

Rubicon richt zich radicaal op een nieuwe generatie van ambitieuze ondernemers, die in de allereerste plaats streven naar impact op de wereld rondom hen. Olympische topatleten, doorwinterde serie-ondernemers en ervaren mentoren helpen hen om hun obstakels op weg naar groei (zowel voor hun onderneming als voor hen henzelf) uit de weg te ruimen. Het groeiprogramma focust op samen reflecteren, op het verder ontwikkelen van persoonlijke competenties en op het ontwikkelen van de juiste mindset, vanuit de overtuiging dat ondernemers vaak zélf hun grootste obstakel zijn.

180 Vlaamse ondernemers, waaronder Matthias Browaeys van WinWinner, Ann-Gaëlle Bekaert van BOMAT en Wim Hoornaert van Bizzcontrol, maken vandaag al deel uit van Rubicon. Dit jaar wil de ondernemerscommunity verder groeien naar 250 leden, tegen 2025 wil Rubicon 1.000 ondernemers helpen om hun persoonlijke ambitie te realiseren. Minstens 20 procent van hen moeten sociale ondernemers en impactondernemers zijn.