Michel Moortgat © Foto Frederik Herregods

Nieuwe ambassadeurs voor de voedingssector

[caption id="attachment_36055" align="alignleft" width="190"]Michel Moortgat © Foto Frederik Herregods Michel Moortgat © Foto Frederik Herregods[/caption]

Donderdag 8 december vond de uitreiking van de Food Retail Personality of the Year Awards van Editing Media Group/StoreCheck uit Beveren plaats. De jury, onder leiding van voorzitter Jan Somers, CEO van GS1, bekroonde twee markante figuren.

In de categorie fabrikanten ging de prijs naar Michel Moortgat, CEO van het familiebedrijf Duvel Moortgat in Puurs. Op 25 jarige leeftijd werd hij bestuurder en op zijn 31ste CEO van de brouwerij.
Met negen kleinschalige brouwerijen op evenveel sites, waaronder enkele op de Amerikaanse markt, weet Moortgat een opmerkelijke merkenportefeuille op te bouwen rond authenticiteit en kwaliteit.
Brouwerij Duvel Moortgat heeft een capaciteit van 1,4 miljoen hl en exporteert producten naar 72 landen. Vorig jaar bedroeg de omzet 315,6 miljoen €. In zes jaar tijd werd de omzet verdrievoudigd.

De StoreCheck Personality of the Year in de categorie distributeurs werd uitgereikt aan Boudewijn van den Brand
, algemeen directeur Lidl Belgium.
Lidl, in volle opmars in België met meer dan 290 winkels en 5.000 personeelsleden, is niet langer de hard discounter maar wel een smart discounter. Voor de fmcg-sector is de meest in het oog springende actie van deze discounter het opnemen van een selectie A-merken én de vers-categorie.
Ook van duurzaam omgaan met energie en grondstoffen, hernieuwbare energiebronnen, maakt Lidl werk. "Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor onze kostenstructuur. Als we onze kosten kunnen drukken, is dat goed voor de klant want die merkt dat aan de kassa”, stelt van den Brand.

Deze zestiende verkiezing werd afgesloten met een netwerkdiner. Beide winnaars eindigden hun toespraak en dankwoord met een stelling die ze tot de 150 aanwezigen uit de food retail en fmcg-sector richtten. Aansluitend werd het publiek bevraagd over die stellingen wat tot een geanimeerde discussie leidde.
“Zo vergrootten we de dynamiek tijdens het diner met meer interactie, meer inspiratie en meer networking”, zegt Piet Salens, zaakvoerder-uitgever EMG.