Veloplan – Testevenement bij Alternate Belgium Aartselaar (1)

Bedrijfsfietsen van Veloplan nemen vliegende start: bijna 500 Antwerpenaren op de fiets in eerste half jaar

ANTWERPEN - Veloplan, het nieuwe B2B-initiatief van Fietsen De Geus, heeft zes maanden na oprichting al 489 Antwerpse medewerkers op de fiets gezet. Stijgende brandstofprijzen, dichtslibbend verkeer en het fiscale gunstregime maken bedrijfsfietsen een steeds populairder alternatief voor bedrijfswagens, klinkt het bij de fietshandelaar.

De Geus richtte zijn B2B-tak Veloplan op in maart van dit jaar. Het biedt fietsplannen aan bedrijven via verschillende financieringsvormen: lease, aankoop en krediet. In de eerste zes maanden zette Veloplan al 489 medewerkers van Antwerpse kmo’s, vzw’s en lokale besturen aan het fietsen.

Veloplan deed een bevraging naar de beweegreden van zijn klanten om een fietsplan op te starten. Zo blijkt dat de elektrische fiets de voorkeur op auto’s krijgt voor afstanden tot 25 km. Als tweede valt op dat de (elektrische) bakfiets een opmars kent; maar liefst 64% van de Veloplan-klanten kiest voor dit fietstype. En tot slot neemt bijna 30% van de bedrijven een fietsplan vanwege de hoge brandstofprijzen en betrokkenheid met het milieu.

Ontzorging

Volgens Veloplan-oprichter Thomas Vanderhoydonck is de vliegende start van Veloplan geen toevalligheid. “Veel kmo’s weten niet hoe ze moeten beginnen met een fietsplan. Wij helpen hen van begin tot eind. We geven niet alleen gratis mobiliteitsadvies op maat van elk bedrijf en elke werknemer, maar leveren ook de fietsen. Bovendien verzorgen we ook het onderhoud en de herstellingen. Deze ontzorging op elk vlak is vaak de katalysator om een bedrijf op de fiets te krijgen.”

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis feliciteert Veloplan met de sterke start. “Dit stadsbestuur investeert flink in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur. Waar nodig verbeteren we fietspaden om de stijgende aantallen fietsers te verwerken, werken we knelpunten en missing links weg, en we trekken onze ambitieuze fietsplannen verder door met nieuwe verbindingen, via fietsstraten en fietsostrades. Dankzij die inspanningen ligt er nu een dicht fietsnetwerk in Antwerpen. En ook dat lees je in de cijfers van Veloplan.”