Storm Het ultrasnellaadstation met shop zou hier komen. — © Kevin Verboven

Storm plant ultrasnellaadstation met shop in Massenhoven

Storm, bekend van onder meer de windturbines in Zoersel, heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een ultrasnellaadstation in Massenhoven.

Op de huidige plek in de Vaartstraat staat nu nog een woning. Het is ook vlakbij de Burger King, de nieuwe rotonde op de N14 en het op- en afrittencomplex van de E313. Achter de site wordt nog een uitbreiding van de huidige bedrijvenzone ontwikkeld binnenkort.

Het ultrasnellaadstation zal ook een shop krijgen, een Delhaize Shop & Go en Panos. Wie er zijn auto oplaadt, kan dus rustig een koffie gaan drinken of een broodje eten. In de buurt zijn er al snellaadstations zoals aan de P&R in Massenhoven en in de Zagerijstraat. Ook op de parking van Top Interieur is er een laadplaats. Maar een ultrasnellaadstation is nog een pak sneller dan de gewone snelladers.

Ultrasnel laden aan 400kW
“Het snellaadstation zal plaats bieden aan zes auto’s om te laden met een laadvermogen tot 400kW. Een gemiddelde wagen met een batterij van 50 kWh kan hier tot een state-of-charge van 80% laden op 15 tot 20 minuten. Daarnaast kunnen ook vier wagens er traag laden”, zegt Veerle Rosseels van Storm. Storm is een Belgische ontwikkelaar en exploitant van duurzame energieprojecten en heeft 56 turbines in werking of in aanbouw. Het bedrijf ontwikkelt ook batterij-opslagprojecten en dus een snellaadnetwerk, in samenwerking met Q8.

De individuele laadplaatsen zijn voldoende ruim om ook gebruikt te worden door lichte vracht- en bestelwagens. Alle laadplaatsen zijn geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app, en met elke bank- of kredietkaart. Daarnaast is het station uitgerust met camerabewaking en zitbankjes.

100% hernieuwbare energie
Het snellaadstation levert 100% hernieuwbare energie van Belgische oorsprong. Het is ontworpen door het jonge Gentse architectenbureau Martens Van Caimere Architecten en wordt gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout. Het station krijgt ook een waterdoorlatende verharding, groene beplanting, een groendak en zonnepanelen.