B-token produceert miljoenen muntjes

Het begon allemaal met polsbandjes. Dirk Spooren en Poel Van Den Eynde werkten in 1996 die idee uit om de toegangscontrole tot grote evenementen te vergemakkelijken door de mensen een polsbandje te laten dragen. Hun bedrijfje Orakel groeide op die manier in Retie uit tot een gevestigde waarde in de wereld van de popfestivals, feesten, fuiven en zelfs voetbalwedstrijden.

"Wij zijn zeer snel gegroeid," zegt Dirk Spooren. "Met name door continue innovatie. Wij hebben een low-cost product ontwikkeld dat we vandaag met heuse nanotechnologie verder uitbouwen."

In dit opzicht werd ook B-token opgezet als een volwaardige spin-off. B-token werd toegespitst op de productie van muntjes als gepersonaliseerde penningen. Aanvankelijk waren het vooral drankmuntjes maar geleidelijk aan werden ze ook gebruikt als relatiegeschenkjes, souvenirs en visitekaartjes maar uiteindelijk ook als identificatietools. De inbreng van digitale technologie legt brede wegen open. In Retie wordt alvast geprobeerd om steeds meer intelligentie in de muntjes te steken.

Op de Euro Attractions Show in Berlijn en op de 1AAPA-beurs in het Amerikaanse Orlando heeft B-token ondertussen zijn intelligente jetons voorgesteld: de ingebouwde baanbrekende coderingstechnologie maakt het onmogelijk om jetons na te maken. Op die manier kunnen evenementen verlies van inkomsten voorkomen. Vervalsing is vanaf vandaag totaal onmogelijk.

Tijdens de recente verkiezing van de KMO van het jaar 2012 door Unizo kreeg B-token in de subcategorie "meest klantvriendelijk bedrijf" overigens onlangs nog de tweede plaats toegekend.

Dirk Spooren en Poel Van Den Eynde hebben hun bedrijf Orakel ondertussen zien uitgegroeien tot een gerespecteerde onderneming met vandaag een geconsolideerde omzet van 4 miljoen euro. Nathalie Breugelmans is directeur van B-token. De groep stelt zo'n 45 mensen te werk. Orakel exporteert naar 33 landen.