BRABANTS Slager Jelle Brabants en echtgenote Evy. Foto: Bert De Deken

Culinaire Slagerij Brabants verzoent ambacht met technologie: “Kookrobot vervangt onvindbaar personeel”

Slager Jelle Brabants (43) uit Herentals scoorde zopas acht maal goud en twee keer zilver met zijn producten tijdens het prestigieuze internationaal concours ingericht door de Confrérie des Chevaliers in Heerlen (NL). Toch blijft het knokken voor Jelle en zijn vrouw Evy (41). “Jelle steekt heel veel tijd in zijn bereidingen. Om hem de nodige tijd te geven sluiten we de zaak drie dagen. Extra personeel is welkom, maar moeilijk te vinden. Daarom investeren we fors in een kookrobot”, kondigt Evy aan.

Brabants rijgt de medailles en bekers aan elkaar, want in drie jaar tijd haalde de slagerij zestien gouden medailles, vier zilveren en een bronzen met zijn 21 ingestuurde producten. “Die deelnames aan een internationaal concours met 150 deelnemers zorgen telkens weer voor de nodige stress”, zegt Evy. “Maar onze winnende producten tonen aan dat onze bedrijfsfilosofie juist zit. Zo kunnen we onze klanten tonen dat ons kwaliteitsverhaal klopt.”

Je zou verwachten dat ze bij Brabants de vleesconsumptie promoten, maar dat is niet helemaal juist. “Wij zijn geen voorstander van het eten van massa’s vlees. We streven naar topkwaliteit die je in een supermarkt niet vindt en waar veel vlees voorverpakt is. Je kan hier bij ons ook een paar schelletjes lomo krijgen, een gedroogde Spaanse varkensfilet waarmee we in de prijzen vielen.”

Spaans varken, Italiaanse kruiden

Die lomo, daar is wel wat werk aan. “We wrijven de lomo in met zeezout en paprikapiment, zodat hij uiteindelijk, in verschillende fases, 60 procent van zijn gewicht verliest”, legt slager Jelle uit. “Dat duurt zo’n twee manden en levert een heerlijke Spaanse delicatesse op voor onze tapasplanken die we tegen Pasen beginnen te maken, als het aperitiefseizoen er stilaan aankomt. Op die planken liggen al onze eerder bekroonde producten.“

© BERT DE DEKEN

Sommige van die fijne vleeswaren worden bereid met de fijnste Italiaanse kruiden. “Van een producent die alleen bij slagers en delicatessenzaken levert, nooit aan de supermarkt”, vult Evy aan. “Ha ja, want anders zouden wij extra betalen voor de kortingen die ze aan een grootwarenhuis moeten geven. In die kruidenmix zitten nul allergenen, en ook geen additieven of kleurstoffen.”

Hulp in de keuken

Al dat ambachtswerk is arbeidsintensief, wat de drie dagen sluiting van hun zaak verklaart. “Dat is voor een zaak niet evident, maar Jelle heeft dat nodig om alles klaar te maken. Hij kan goed koken en maakt alles ‘zoals thuis’. Dat wil zeggen: ik stel de recepten samen en Jelle moet het maken”, lacht Evy. “Het helpt ons ook om fysiek overeind te blijven. Extra personeel zou welkom zijn. We hebben een vacature lopen voor een halftijdse verkoopster. Mochten we een extra slager vinden, dan is die ook welkom, maar dat is een uitstervend beroep, dus…”

Om Jelle te ontlasten van een resem routineklussen investeerde de slagerij recent zwaar in een kookrobot. “Die vervangt een personeelslid”, aldus Evy. “Die machine kan heel veel: stomen, frituren, grillen, au bain-marie,… Je kan hem een kant en klare vol-au-vent laten maken. Je bepaalt de verhoudingen, de rest doet de kookrobot allemaal zelf. Hij zorgt er zelfs voor dat de kippenbillen niet kunnen aanbranden. Je ziet: ambachtelijk hoeft niet ouderwets te betekenen, we willen hier het beste van twee werelden samenbrengen: technologie en ambacht.”

© BERT DE DEKEN

Groeien

Bij Brabants zien ze nog ruimte voor groei. We werken al een tijd aan een website”, zegt Evy. “We perfectioneren ook ons ‘Too good to go’-systeem, waarbij klanten overschotten aan vleeswaren kunnen kopen via een app. Tegen een verminderde prijs, omdat we het zonde vinden om prima vlees te moeten weggooien.”

Verder denkt het stel na over levering aan huis. “Ik ga nu soms al vlees leveren aan oudere klanten, die niet goed ter been zijn. Dat is blijven hangen na de corona-periode. Dat doet die mensen deugd en het zorgt voor een goede connectie met de klanten. Plus: als ondernemer moet je voortdurend anticiperen, want de toekomst verandert steeds. Dat boezemt me soms wel angst in als kleine zelfstandige. Maar als je ziet dat de trend gaat naar minder winkel- en meer online-verkoop en ook meer thuisbelevering, dan moet je op de kar springen.”

http://www.slagerijbrabants.be