smoothsinners2

Drie zaken onder één dak: modelabel, kapper en tatoeëerder

GEEL, WESTERLO, HERSELT - Wie de goedverborgen ruimte van Smooth / Sinners in de Geelse Stationsstraat binnenloopt, treft er een kapper, tatoeëerder, piercer en de showroom van allerlei eigentijdse hebbedingetjes tegelijk aan.

Het is even zoeken naar de juiste plek, want Smooth / Sinners hebben hun intrek genomen in een grote ruimte in een diep binnengebied achter de huizenrij in de Geelse Stationsstraat. Maar hoewel hier tot een tijdje geleden een boekhoudkantoor gevestigd zat, zijn stijf en grijs niet bepaald de termen die in je opkomen wanneer je de zaak binnenloopt. Van de Japanse mangafiguurtjes op de toog, over de originele bike in de kappersruimte en het groene grastapijt aan de wand tot de muziek: alles ademt er juist hip en trendy uit.

Dat de zaak verscholen zit, maakt de initiatiefnemers weinig uit: je kan er in feite enkel op afspraak terecht. Want Sinners bestaat uit kapper Mikka Peeters uit Blauberg (Herselt) en tatoeëerder Jelle Swolfs uit het Limburgse Ham, die hun diensten sowieso na voorafgaand contact aanbieden. Twee keer per week vult piercer Jaime Cuypers uit Vorst (Laakdal) het aanbod aan. Daarnaast hebben Dimi Moreels uit Herselt en Kristof Van Thielen uit Westerlo er met hun bedrijfje Smooth in feite een showroom.

Alles aan de zaak van Sinners en Smooth ademt hip, trendy en street fashion uit. (Foto Hans Otten)

Startkapitaal gewonnen

“We zijn jeugdvrienden en hebben samen dezelfde studies gedaan aan hogeschool UC Leuven-Limburg”, vertellen Dimi en Kristof. “Als afstudeerproject hebben we Smooth opgericht, waarmee we gepersonaliseerde houten accessoires maken. Ons eerste product was een houten portemonnee die je kan laten graveren. Met dat concept wonnen we in 2016 ook de Brilliant Young Entrepeneurs Award van Hyundai voor beste studentenprojecten, wat ons een startkapitaal van 15.000 euro opleverde. Na het afstuderen zijn we dus meteen onze onderneming begonnen.”

Niet alleen het gamma breidde uit naar onder meer houten smartphonehoesjes, horloges en zonnebrillen, het hippe gegeven sloeg ook aan bij grote spelers. “We begonnen al snel samen te werken met Tomorrowland, Duvel en heel wat voetbalploegen uit de Jupiler Pro League. We begonnen naast gadgets ook streetwear-kleding te verkopen. Eerst in onze webshop, nadien ook business to business. We zien de verkoop daarvan de laatste jaren alsmaar stijgen, intussen verkopen 25 winkels in Vlaanderen onze kleding. Het slaat erg aan bij de jeugd, ons doelpubliek schommelt dan ook tussen 15 en 31 jaar.”

De zaken lopen dus zeker goed voor Smooth, maar het duo wijst op de beruchte valkuil bij kledingbedrijven: je moet ieder seizoen veel investeren in nieuw materiaal, maar het duurt een tijd vooraleer je dat geld met de verkoop hebt terugverdiend. In een zoektocht om dat op te vangen, kwam het idee om met enkele partners een nieuwe samenwerking op te starten. Dat werd Sinners.

Beleving

“Ik knip al haar sinds 2010”, vertelt Mikka Peeters. “Ik had al heel wat jaren een eigen kapsalon in Geel, maar dat was een eerder kleine ruimte. Ook Jelle Swolfs tatoeëerde in een eerder kleine kamer. Als eenmanszaak is het ook gewoon moeilijk om nog te groeien. Bovendien beleefde ik een heel moeilijke periode toen mijn vader aan kanker overleed. Ik ben gaan nadenken over de toekomst en kwam op het idee voor Sinners. Het doel is om naast het kapperswerk ook een reeks lifestyleproducten uit te brengen, die in hun naam naar de zeven hoofdzonden verwijzen. Door samen te werken met anderen, hebben we een plek gecreëerd waar je terechtkan voor alles wat met street fashion te maken heeft.”

Jelle Swolfs heeft nu veel meer ruimte om tatoeages te zetten dan in zijn vorige zaak.

Je haar laten knippen, een tatoeage laten plaatsen of eigentijdse kleding bekijken: het concept van Smooth / Sinners staat volgens de jonge ondernemers voor beleving. “De verschillende concepten vullen elkaar perfect aan, zeker nu ook met de zelfstandige piercer erbij. Wie hier komt, kan er wel zeker van zijn dat hij hier kwaliteit krijgt, we beschouwen onszelf wel een beetje als high end (het hogere segment, red.). We nemen ook de tijd om onze klanten te helpen. Pas nadat iemand geknipt is of een tatoeage heeft gekregen, komt de volgende klant pas binnen. Het voordeel is ook dat we in dit pand nog uitbreidingsmogelijkheden hebben. We willen op termijn nog een tweede kapper en tatoeëerder aantrekken, opgeleid door onze eigen mensen.”

Als je hun verhaal hoort en het concept ziet, dringt één vraag zich op: waarom Geel en niet bijvoorbeeld Antwerpen? “Tja, zowel ik als Jelle hadden al een zaak in Geel en ons hele klantenbestand is voornamelijk Kempens”, zegt Mikka Peeters. “En eigenlijk maakt het niet uit: als je goed bent, komen ze van overal naar je toe. We hebben zelfs klanten die uit Nederland komen.”