Bus Aptis Gemeente Grobbendonk

Elektrische bus houdt halt in Grobbendonk

De Aptis, een volledig elektrische bus ontwikkeld door het Franse bedrijf Alstom hield pas halt in Grobbendonk. Daar kon het lokale bestuur een proefritje maken. In aanwezigheid van de burgemeester en kamerlid Marianne Verhaert werd de bus met enthousiasme onthaald.

Grobbendonk vormde het decor voor een proefrit met een innovatieve bus: de Aptis. Het gaat om een elektrische bus van het Franse Alstom die enkele jaren geleden nog bekroond met de innovatieprijs op de internationale vakbeurs BusWorld. Momenteel maakt de Aptis een ronde door Vlaanderen en hield ze een tussenstop in Grobbendonk.

“De bus maakte de verplaatsing van Limburg naar het verre West-Vlaanderen en hield een tussenstop in Grobbendonk. We zijn dan als lokaal bestuur ook blij dat we eens kunnen proeven van deze bus van de toekomst, de Tesla onder de bussen. Wat vooral opvalt is het ruimtegevoel in de bus en het extra rijcomfort voor de reiziger”, vertelt burgemeester en kamerlid Marianne Verhaert, die al lange tijd ijvert voor een betere toegankelijkheid van het openbare vervoer.

“Deze bus is een hele verbetering voor mensen die minder mobiel zijn dankzij extra brede deuren, een lagere opstap en een automatisch uitschuifbare ramp. Voor mensen met een rolstoel of een kinderwagen geen overbodige luxe.”

Wat meteen opvalt aan de 100 procent elektrische bus, zijn de wielen. Die staan helemaal vooraan en achteraan. "De bus beschikt over een vlakke vloerplaat en kan dankzij een knielende beweging een eventueel hoogteverschil met het perron wegwerken. Een elektrisch bediende inrijplaat maakt het voor rolstoelgebruikers handig om op eigen kracht de bus in te rijden. Daarmee is de bus toegankelijker voor iedereen. Bovendien is ze ook stabieler en vormen scherpe bochten en verkeersrotondes geen enkel probleem", zegt Robert Seghers van Alstom.

In België is de Aptis bus nog niet officieel in gebruik. Maar in steden als Parijs, Grenoble, Toulon en Straatsburg is de Aptis van Alstom wel al te zien in het straatbeeld. “Ik hoop dat we de bus snel mogen zien rondrijden. Niet enkel voor de reiziger is het vele malen comfortabeler, ook naar geluid en uitstoot is deze elektrische bus een grote stap voorwaarts", besluit Verhaert.