Webshop Thuisstijl Soj Van Echelpoel en dochter Rieke Fransen lanceerden een nieuwe webshop. — © Koen Fasseur

Moeder en dochter lanceren samen webshop Thuisstijl: “We hebben al klanten van verder weg”

Soj Van Echelpoel (55) en haar dochter Rieke Fransen (26) uit Wortel (Hoogstraten) pakken uit met Thuisstijl, een website waar je een breed scala aan producten vindt, variërend van kaarsen tot pannen en zelfs barbecues. “We trekken sowieso vaak met elkaar op. De samenwerking gaat eigenlijk heel goed”, zegt Rieke.

Op de webshop Thuisstijl is een uitgebreid assortiment te vinden. “Je kunt er alles vinden om je huis gezellig te maken: van lekker eten tot het bereiden ervan, maar ook vazen, potjes en andere decoratieve items.”

Alles op de website weerspiegelt de persoonlijke smaak van moeder en dochter. “Rieke is onlangs verhuisd, maar haar hele huis ademt Thuisstijl. Je ziet er veel producten uit ons assortiment.”

Met meer dan 3.000 producten op de site en de mogelijkheid om nog eens 13.000 stuks toe te voegen groeit Thuisstijl gestaag. “Het kost tijd om ze allemaal toe te voegen”, vertelt Soj.

Van groothandel naar retailer

Thuisstijl vindt zijn oorsprong in de voormalige FKT-Horecashop in Hoogstraten, waar alles te vinden was voor horecazaken, grootkeukens en hobbykoks. “Zonder die FKT-Horecashop was Thuisstijl er nooit geweest, dat is simpel”, zegt Soj. “FKT bestaat volgend jaar dertig jaar. Dat is een bedrijf dat mijn man opstartte en waar ik al vrij snel mee inkwam. Mijn man deed eerst koeling. Hij kwam dan ergens in een horecazaak en daar vroegen ze hem of hij eens wilde kijken naar de kapotte afwasmachine. Daar moesten dan bepaalde stukken voor besteld worden, dus toen krijg mijn man weer de vraag of hij dat niet wilde doen. Zo is daar langzaamaan de FKT-Horecashop uitgegroeid.”

Rieke en Soj in de woning van Soj in Wortel. — © koen fasseur

Het assortiment werd algauw groter, en de winkel werd een succes. Op een gegeven moment werd het tijd voor iets anders. “Mijn gezondheid is niet altijd even goed en een personeelslid ging met pensioen. Een fysieke winkel is leuk, hé, maar dat werd te zwaar. Je moet op het hoogtepunt stoppen en dus besloten we om exclusief voor een online webshop te gaan”, vertelt Soj.

Andere doelgroep

“Eind mei hebben we onze vorige winkel, FKT-Horecashop, gesloten. In augustus zijn we gestart met de bouw van de webshop, en op 1 december hebben we deze officieel gelanceerd”, vertelt Soj enthousiast.

Bij Thuisstijl ligt de nadruk nu volledig op particulieren thuis, hoewel horeca en andere professionelen nog steeds kunnen bestellen als ze dat willen. “Het horecamateriaal dat we eerder verkochten, hebben we niet meer omdat het niet bij onze stijl past”, legt Rieke uit.

“Bij FKT-Horecashop begonnen we als groothandel waar ook particulieren konden kopen. Nu zitten we echt in de detailhandel, en het concept is volledig omgekeerd”, zegt Soj.

Producten van de webshop Thuisstijl. — © koen fasseur

Het assortiment bij Thuisstijl varieert in prijs, van een glas van 5,70 euro tot een fondueset van 50 euro of een ovenschaal van 20 euro. “We richten ons vooral op de middenklasse. We zijn niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste. De barbecue van 1.500 euro op onze site is een uitzondering.”

Voor moeder en dochter is het bijzonder om samen aan dit project te werken. “Ik hielp vroeger al veel in de FKT-Horecashop, en we trekken sowieso vaak met elkaar op. De samenwerking gaat eigenlijk heel goed”, zegt Rieke.

Schoonheidssalon

Voor Soj blijft de administratie van FKT nog steeds voor 40 procent deel van haar werk, maar de meeste tijd gaat nu naar Thuisstijl. Rieke heeft ook nog een schoonheidssalon in Wortel als voornaamste bezigheid. “Afhankelijk van onze agenda besteed ik nu een aantal uur per week aan de webshop, voornamelijk aan het onderhouden van de website en onze sociale media.”

Mensen beginnen in ieder geval hun weg te vinden naar de gloednieuwe webshop. “Er zijn ook al klanten van verder weg en we hebben zelfs al Nederlandse klanten”, zegt Soj trots.

Info: http://www.thuisstijl.be