Vervequest kopie

Al wandelend leren om te ondernemen

De Limburgse startup VerveQuest heeft een samenwerking afgesloten met de UHasselt. De webapplicatie van de starter, die dient om leuke educatieve tochten via de smartphone uit te stippelen, zal worden ingezet om student-ondernemers wegwijs te maken in de soft skills die nodig zijn om een eigen zaak op te richten en beter onderling samen te werken.

VerveQuest werd opgericht door founder Martijn Cuppens uit Heusden-Zolder. De startup is gevestigd op Corda INC en werd geselecteerd door Start it @KBC vom deel te nemen aan hun acceleratieprogramma. “VerveQuest is een webapplicatie die gebruikmaakt van het GPS-signaal", legt Martijn Cuppens uit. "Met de smartphone begin je aan je zoektocht. Het enige wat je weet, is de afstand tot het volgende punt. Je ziet dus niet het te volgen traject, dat moet je zelf ontdekken. Als je de juiste locatie gevonden hebt, kan je verder. Op zo'n locatie kan je allerlei zaken laten zien, van informatieve teksten of video's tot quizvragen of opdrachten. Via de site kan je ook zelf routes kan aanmaken, zo kan je de zoektocht inkleden zoals je wil."

Deze webapplicatie sprong in het oog bij Prof. Dr. Pieter Vandekerkhof van UHasselt, die het bedrijf de opdracht gaf om een educatieve route rond soft skills uit te werken. Een ludieke manier om de nieuwe lichting van ondernemende studenten beter en sneller te laten samenwerken. "We gaan vanaf eind september meer dan 100 studenten verdelen in 20 teams, die de uitdagende opdracht krijgen om een eigen bedrijf op te richten, producten te bedenken en te verkopen", aldus Vandekerkhof. "VerveQuest past perfect in onze filosofie: learning by doing. We hebben samen met Martijn een leuke tocht ontwikkeld met 8 opdrachten die inspelen op de soft skills van onze ondernemers-in-spé: teamwerking, communicatie, mindset, attitude en creativieit."

Marc Beenders van Limburg Startup, gelooft in het project: "Startups koppelen aan gevestigde bedrijven zorgt alleen maar voor win-win bij beide partijen", zegt hij. "Het Limburgse startup eco-systeem loopt over van mogelijkheden die onmiddellijk gebruikt kunnen worden door KMO's en corporates. Het komt erop aan elkaar te leren kennen en startups de kans te geven om hun product of dienst te tonen."