Marchetta x Vincentius kopie

Bouwbedrijf bezorgt nieuwe schoenen

Bijna 200 kansarme kinderen uit Genk stappen het nieuwe schooljaar met een paar nieuwe schoenen tegemoet. Dat is het resultaat van geldinzamelacties die werden opgezet door bouwbedrijf Marchetta. “Een nieuw paar schoenen is voor de meeste families iets heel vanzelfsprekend”, licht zaakvoerder Claudia Marchetta toe. “Helaas is dat niet het geval voor heel wat gezinnen in Genk. Daarom bundelden we de krachten met Vincentius en Schoenen Torfs om hen een heel concreet duwtje in de rug te geven.”

“Ook al daalt het armoedecijfer voor Genk, het ligt nog steeds hoger dan het gemiddelde van alle andere centrumsteden in Vlaanderen”, vertelt Guido Vandebrouck van Vincentius Genk-Zutendaal. “Onze Vincentius-werking ondersteunt mensen in armoede op allerlei manieren. Maar om dat te kunnen blijven doen, zijn we onder andere afhankelijk van initiatieven vanuit de bedrijfswereld.”

Zoals Marchetta. “Als familiebedrijf bouwen we dagelijks létterlijk aan een plek voor familiegeluk van gezinnen, maar we willen ook graag iets betekenen voor families die het moeilijk hebben”, aldus zaakvoerder Cerina Marchetta. “Als Genks bedrijf in hart en nieren, was het evident om iets terug te doen voor de gemeenschap waar we al 40 jaar in actief zijn.”

De medewerkers van Marchetta stelden zich als doel om 10.000 euro in te zamelen. Dat lukte onder andere via een pizza- en hotdogverkoop, lunches voor het goede doel en schenkingen van gasten bij de opening van het vernieuwde kantoor in Genk. Met de opbrengst klopten ze aan bij Schoenen Torfs, die er zelf nog schepje bovenop deden. “Dankzij de inspanningen van Marchetta en Schoenen Torfs krijgen de kinderen binnen onze werking de kans om zelf een paar nieuwe schoenen te gaan uitkiezen”, vertelt Bea Stulens van Vincentius Genk-Zutendaal verheugd. “Zo maken we de start van het nieuwe schooljaar voor deze kinderen nu al iets om naar uit te kijken.”

JBC geeft ook een duwtje

De Limburgse kledingketen JBC beseft eveneens dat heel wat gezinnen het moeilijk hebben om bij het begin van het schooljaar hun kinderen 'in het nieuw' te steken. Vandaar dat een eerder experiment om tweedehands kinderkleding aan te bieden in een speciale 'pre-loved' corner van de winkel, permanent wordt uitgebreid naar alle 115 vestigingen van JBC.

Op-Nieuw, zo heet de corner waar gedragen baby- en kinderkledij, die door klanten werd binnengebracht en door JBC werd gecontroleerd, opnieuw wordt aangeboden aan nieuwe klanten. Nog tot 6 september kan er kleding worden ingeleverd, in ruil voor kortingsbonnen bij JBC. Intussen kunnen de gereviseerde stuks aan zeer budgetvriendelijke prijzen bij Op-Nieuw worden aangekocht.