Ineos wil ondanks crisis concurrenten overtreffen

"We maken nu een zeer zware crisis door. Maar als onderdeel van de grote groep Ineos willen we groter en sterker zijn dan de concurrenten. We zijn hier om te blijven." Dat zegt Luc Leunis (53), de grote baas van Ineos Chlor Vinyls in Tessenderlo.

Voor de medewerkers van het vroegere Tessenderlo Chemie (TC) in Tessenderlo, was het de afgelopen twee jaar twee keer flink schrikken. Hoewel de verkoop van pvc- en alkali-activiteiten in Tessenderlo geen geheim was, was men toch niet gerust toen de Britse chemiegroep Ineos de 'roots' van Tessenderlo Chemie twee jaar geleden kocht.

leunisNa de recente reorganisatie, waarbij 90 jobs geschrapt werden, telt Ineos Chlor Vinyls in Tessenderlo nu nog zo'n 600 medewerkers. Er worden ook nieuwe mensen aangeworven. Recent werden die weer even opgeschrikt toen Ineos de intentie bekendmaakte om op termijn ook de zes gelijkaardige fabrieken van Solvay in Europa over te nemen. Ineos versterkt daarmee nog zijn positie van marktleider in alkali en pvc in Europa.

Strategie
"Dat is nu eenmaal de strategie van Jim Ratcliffe, die in 1998 met Ineos begon via de overname van een BP-fabriek in Antwerpen," zegt Luc Leunis, sitemanager van Ineos in Tessenderlo (en operationeel verantwoordelijk voor LVM in België, Frankrijk en Nederland). "Wij willen uitgroeien tot een speler die sterker is dan de concurrenten. De deal met Solvay die nu op tafel ligt, past in dat kader", zegt Leunis."Ratcliffe mikt op synergieën tussen de fabrieken, zodat de kosten kunnen gedrukt worden. Vooral in de logistiek zijn er nog grote stappen te zetten." Ook in Tessenderlo. "Ineos heeft deze fabriek niet aangekocht om ze te sluiten, maar om deel uit te maken van een groot en sterk geheel. We willen de beste zijn in pvc."