Made in Limburg

Jeurissen neemt 3.000 medewerkers over van Martens

In de gemeentehuizen van Bilzen en Hoeselt wordt er voorzichtig gesproken over fusieplannen. In de bedrijfswereld gaat dat iets sneller. Bilzenaar Eric Martens (Flexpoint) heeft immers zijn dienstenchequebedrijf Clixxs verkocht aan Hoeselaar Luc Jeurissen (Trixxo), waardoor in één klap de grootste onderneming voor huishoudhulp met dienstencheques in ons land ontstaat.

Trixxo (de nieuwe naam van Work@Home) stelt in het systeem van de dienstencheques zo’n 3.500 huishoudhulpen tewerk. Met de overname van Clixxs (die zopas werd bekendgemaakt aan het personeel), telt het bedrijf van Luc Jeurissen nu ongeveer 6.500 poetsvrouwen, verspreid over heel België.

Trixxo en Clixxs zijn vanuit Hoeselt en Bilzen, al meer dan 10 jaar lang sterk gegroeid. Beide organisaties hebben een complementair netwerk van kantoren uitgebouwd. Trixxo is aanwezig in heel Vlaanderen, terwijl Clixxs, na de overname van Trace in 2014, zowat 2/3 van de 3.000 poetsvrouwen in Wallonië tewerkstelt.

De hr-dienstengroep Flexpoint, waar Clixxs onder ressorteert, laat de dienstencheque-activiteiten over aan Trixxo omdat het zich wil toespitsen op andere facetten van de hr, zoals uitzendarbeid, outplacement, detachering, selectie en payrolling. “We hebben de ambitie om met Flexpoint door te groeien tot een toonaangevende speler in de Benelux”, zegt Eric Martens, bestuurder van Flexpoint en tot dusver algemeen directeur van Clixxs. “Om die plannen de nodige zuurstof te geven, plooien we terug op onze core business. We zijn ervan overtuigd dan onze klanten en medewerkers (zowel 3.000 huishoudhulpen als 80 kantoormedewerkers) in goede handen zijn bij Trixxo.”

Voor Trixxo is de overname een logische stap in de groei, nadat eerst vooral kleinere, lokale spelers werden ingelijfd. “We zijn heel ambitieus en willen onze omzet van 2017 (130 miljoen euro) tegen 2020 doen stijgen tot 200 miljoen”, zegt CEO Luc Jeurissen. “Qua aantal mensen willen we tegen 2020 doorgroeien naar 15.000, later zelfs naar 20.000 of 15% van de markt. De toetreding van Clixxs past perfect in die doelstelling, vooral door hun sterke aanwezigheid in Wallonië (waar de naam Clixxs overigens behouden blijft). Bovendien komt het DNA van beide ondernemingen goed overeen en is het kantorennetwerk erg complementair. De integratie zal dus vlot verlopen.”

Beide bedrijfsleiders zeggen dat er voor het personeel en de klanten in de praktijk weinig zal veranderen. “Wij garanderen dat iedereen die de wil en de goesting heeft om zich voor ons bedrijf in te zetten, hier kan blijven werken tot aan zijn pensioen”, besluit Luc Jeurissen.