Klokkenleverancier Amano moet herstructureren

Amano Europe nv

uit Genk, leverancier van toegangssystemen voor parkings en van prikklokken in bedrijven en overheidsorganisaties, dient een nieuwe herstructuering door te voeren om de slechte cijfers weg te werken. Met een verlies van 3,2 miljoen euro in 2010, loopt het negatieve saldo op tot bijna 8 miljoen in de laatste 3 jaar. Dit voor een jaarlijkse omzet van zo'n 8 tot 9 miljoen. De problemen zijn destijds begonnen toen Amano een grote verdeler in Groot-Brittannië is kwijtgeraakt, en de economische crisis hard heeft toegeslaan in landen waar Amano sterk was vertegenwoordigd, zoals Spanje. Maar ook in België ging de business de laatste jaren achteruit. De introductie van nieuwe systemen voor betaalparkings (slagbomen met ticketautomaten) bleken niet te voldoen aan de wensen van de klanten.

Amano Europe nv, dat de Europese hoofdzetel is van de Japanse multinational, gelooft nochtans het tij te kunnen keren. Daarvoor wordt de business van de prikklokken minder belangrijk en de focus verlegd naar de verkoop van de meest winstgevende producten, waaronder innovatieve parkingsystemen. Tegelijk wordt in het herstructureringsplan vooral bespaard op de kosten. Zo werden er in Genk in maart jongstleden nog 5 mensen ontslagen. Er werken nu nog zo'n 38 mensen in het grote gebouw aan de Westerring.