cityfashion2.jpg

Multimedia gaat lokale handelaars een boost geven

Mediahuis, moedermaatschappij van nieuwsmerken als Het Belang van Limburg, TV Limburg en deze Made in Limburg, gaat zijn schouders zetten onder CityFashion. Het is een digitaal platform, dat enerzijds inspiratie en beleving biedt aan de consument, maar vooral de lokale modezaken in de digitale schijnwerpers zet. “Het is voor de plaatselijke winkeliers een antwoord op de Zalando’s en Amazons van deze tijd”, zegt mede-oprichtster Karen Nies van CityFashion.

CityFashion werd in 2007 opgericht door Wim Houben en Karen Nies. Een jaar later sprong ook Christophe Van Durme aan boord. Concentra nam in 2010 een participatie van 50 procent in het veelbelovende bedrijf. CityFashion begon aanvankelijk als dienstverlener voor handelaars die hulp zochten voor het bouwen van hun (mobiele) website, apps en communicatie via de sociale media. Dat groeide uit tot een platform waar de Vlaamse zelfstandige kledingwinkels en modezaken hun aanbod bundelen om samen een vuist te maken tegen de Zalando’s en Amazons van deze wereld. Volgens onderzoek koopt maar liefst zes op de tien Belgen vandaag online, en is het internet vaak de belangrijkste informatiebron.

Nu zet ook Mediahuis zijn schouders onder het project, onder de naam Together in Style. Het komt er op neer dat de andere nieuwsmerken van het huis het platform gaan ondersteunen. "De bedoeling is om zo meer consumenten in de webshops van de lokale handelaars te krijgen”, zegt Benny Kerkhofs, directeur Regionale Sales bij Het Belang van Limburg. “Via kwalitatieve en redactionele modeartikels op onze websites, zullen wij de surfers leiden naar cityfashion.be. Wij geloven in de sterktes van de lokale modezaken en willen hen een duwtje in de rug geven. We kunnen hen naast de fysieke winkels een extra verkoopkanaal aanbieden en hen alle zorgen op het vlak van digitale marketing en communicatie uit handen nemen.”

Ook voor Cityfashion betekent dit dat er weer een nieuwe weg wordt ingeslagen. “Voor een goed begrip: wij verkopen zelf niet, maar verzamelen het aanbod van meer dan 300 Vlaamse modezaken. Daarvan hebben er 169 een eigen webshop”, aldus nog Karen Nies. “Al die modezaken zijn goed voor 150.000 producten. Ter vergelijking: Zalando biedt 159.000 producten aan. Wij bieden 2.345 merken aan, terwijl Zalando op 1.854 blijft steken. Dat cityfashion.be in het aantal merken sterker staat dan reus Zalando, heeft uiteraard te maken met de vele lokale handelaars die bewust kiezen voor een aantal kwalitatieve merken.”