Farmaline horizontaal – Lode Fastré & Leen Ponet

“Online is niet duurzaam? Da’s een fabeltje”

De Tongerse online apotheek Farmaline investeert fors in een netwerk van afhaalpunten. Doordat de bestellingen worden gecentraliseerd in de buurt van iedere klant, wordt de CO2-uitstoot van Farmaline sterk verminderd.

Wie naar voorbeelden van duurzame bedrijven gevraagd wordt, denkt allicht niet spontaan aan de e-commerce-sector. En toch slaagde Farmaline – dat in 2020 een boerenjaar kende – erin om zijn CO2-uitstoot het voorbije jaar met 15% te reduceren. De eyecatcher in het duurzaamheidsplan van de grootste online apotheek van België, is de uitrol van een uitgestrekt netwerk van afhaalpunten, meteen één van de grootste op vlak van e-commerce in België.

"Critici van e-commerce halen het argument ‘duurzaamheid’ gretig aan", weet Lode Fastré, CEO van Farmaline. "Alsof wij daar niet mee bezig zouden zijn. Onterecht. We willen als één van de grootste e-commercespelers van het land aantonen dat dit aspect ons ten zeerste bekommert. We hebben zelfs zodanig geïnvesteerd dat we vandaag CO2–neutraal zijn. We geloven dat duurzaamheid voor een bedrijf een olympisch minimum wordt. Om onze CO2-uitstoot met 15% per pakket te verlagen, beten we ons vast in de twee klassieke uitdagingen in e-commerce: logistiek en verpakking.”

Op vlak van logistiek stond de online apotheek voor een belangrijke uitdaging: de stroom aan bestellingen op een duurzame manier tot bij de klant krijgen. “Vanuit die centrale vraag gingen we het gesprek aan met onze logistieke partners. Het opvallendste resultaat is een wijdvertakt netwerk van afhaalpunten, één van de grootste in België op vlak van e-commerce. Zo kunnen onze koeriers de bestellingen bundelen en in één keer afzetten aan pakketautomaten of in postpunten, winkels en tankstations. De klanten pikken hun pakket op hun beurt op bij een afhaalpunt in de buurt, idealiter per fiets of te voet. De achterliggende strategie is simpel: Hoe meer afhaalpunten, hoe korter de afstand voor de klant. En dus … hoe groter de kans dat iemand ervoor kiest om de bestelling zelf op te halen."

Om het afhalen nog een extra duwtje in de rug te geven, toont Farmaline de afhaalpunten als eerste optie tijdens de check-out in de webwinkel. "Bovendien laten we de kost van een verzending naar een afhaalpunt zakken.”

“Uit een studie van de VUB, in opdracht van bpost, blijkt dat - alle consumentenverplaatsingen in acht genomen – de CO2-uitstoot van het transport met 30% daalt dankzij dit netwerk van pakjesautomaten en afhaalpunten. Als we het afhaalnetwerk op termijn verder uitbreiden, zouden consumenten zelfs hun auto niet meer hoeven in te stappen om hun pakje af te halen. Op die manier stoten we in het logistieke proces tot 90% minder CO2 uit. Dit is voor ons enorm belangrijk. We zijn permanent bezig met het verduurzamen van onze bedrijfsprocessen en -cultuur.”

Daarnaast neemt Farmaline nog tal van andere maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen. "Maar daarmee is onze uitstoot nog niet tot 0 herleid", aldus nog Fastré. "Om die CO2-neutraliteit toch te bekomen, steunen we een waterzuiveringsproject in Cambodja. Dankzij keramische waterfiltersystemen krijgen daar 1,7 miljoen mensen zuiver drinkwater, zonder dat ze het nog moeten koken op een hout- of houtskoolvuur. Zo is Farmaline zeker dat zijn volledige uitstoot daadwerkelijk gecompenseerd wordt. En minstens even belangrijk: op die manier voorzien we de lokale inwoners van schoon drinkwater, en dus een gezonder leven. Dat gezondheidsaspect sluit aan bij onze missie als online apotheek.”