DJI_0517_blurred

Transporteurs tevreden met trailerparking

Een proefproject van POM Limburg om trailers efficiënt achter te laten op een bewaakte parking, is zodanig positief onthaald dat het concept definitief wordt en ook op andere locaties zal opgezet worden.

Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens vast staan in de file. Deze files bevinden zich vaak op de gekende punten op het wegennet, maar ook in wachtrijen bij verladers, ontvangers of terminals. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dit een verlies van 16.750 euro per trekker per jaar. De sector is dan ook naarstig op zoek naar oplossingen. Uit een onderzoek van het Diepenbeekse expertisecentrum Smart Mobility (vroeger Vlaams Instituut voor Mobiliteit) blijkt dat een gemeenschappelijke trailerparking een groot deel van de verloren uren kan opvangen.

Zo'n gemeenschappelijke trailerparking is een bewaakte parking, gelegen langs een filegevoelig traject. Transporteurs kunnen er geladen of lege trailers of chassis tijdelijk achterlaten, waardoor ze meer flexibel kunnen omspringen met laad- en lostijden, congestie, wachtrijen en openingsuren van klanten. Dit stelt hen in staat om het aantal ‘verloren uren’ te verminderen en lege ritten uit te sparen.

Samen met de sector voerde het expertisecentrum Smart Mobility gedurende 12 maanden een proefproject uit in opdracht van POM Limburg. Hierbij maakten verschillende transportbedrijven gebruik van een gemeenschappelijk, beveiligd terrein in de Antwerpse haven. Een succes, aldus de bedrijven die er gebruik van gemaakt hebben. Vooral de collegialiteit en samenwerking tussen de 26 transporteurs (waaronder heel wat Limburgers) betekende een grote meerwaarde, aldus de deelnemers. Samen realiseerden zij 9.264 trailerwissels aan een gemiddelde wisseltijd van slechts 11 minuten. Een mooi voorbeeld van innovatie en samenwerking in de transportsector.

Het proefproject zal nu permanent uitgebouwd worden en de capaciteit verhogen. Ook elders zullen van deze initiatieven worden genomen om de logistieke keten efficiënter te maken.