Jeroen Lissens Jeroen Lissens (foto: Patrick De Roo)

Bij BMW in Bornem knalt de champagne

BORNEM - De Belgische markt voor personenwagen sluit 2021 af met 383.123 inschrijvingen. Dat is een daling van ruim 11 % ten opzichte van 2020. Ook in 2020 viel de verkoop al met meer dan 20% terug. Slecht nieuws zou je denken… maar niet voor het hoofdkwartier van BMW in Bornem. Daar knalden de champagnekurken niet alleen voor het nieuwe jaar. Voor het eerst in de geschiedenis staat het merk op nummer 1 in ons land. België is trouwens het eerste land ter wereld waar de Duitse autobouwer de koppositie inneemt.

Volgens automobielfederatie Febiac wordt de autosector zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Daardoor blijven de inschrijvingen naar verluidt ver achter bij de vraag. Het is geen uitzondering dat mensen een half jaar tot negen maanden moeten wachten op hun nieuwe wagen.

Wereldprimeur
In Bornem, waar het Belgisch hoofdkwartier van BMW gevestigd is, was er wel reden tot juichen. Voor het eerst in de geschiedenis staat BMW helemaal bovenaan het lijstje met het aantal inschrijvingen van personenwagens per merk. Het is een primeur waar ze in Bornem heel trots op zijn. “Het is niet alleen in België dat we daar voor het eerst in slagen. Voor BMW is het ook de eerste keer dat we ergens in de wereld die koppositie innemen. We waren wel al een paar keer marktleider in het premiumsegment, maar dit is toch een unieke verwezenlijking”, zegt woordvoerder van BMW Belux, Jeroen Lissens.

Volkswagen en Mercedes in top drie
BMW stoot die andere Duitse autobouwer, Volkswagen, van de troon nadat die jarenlang het klassement aanvoerde. Met 38.962 verkochte wagens is BMW goed voor een marktaandeel van 10,17%. Volkswagen haalt net geen 9%. Het podium wordt vervolledigd door Peugeot met 7,43%. Audi en Mercedes maken de top vijf compleet.

Uitgebreid gamma
Hij ziet het uitgebreid gamma van BMW als de grootste troef. “Bovendien zetten wij al vele jaren in op de elektrificatie van onze wagens. We verkopen niet alleen duurzame wagens, we produceren ze ook op een duurzame manier. Onze fabrieken draaien voor het grootste deel op zonne- en windenergie. Het dashboard van de BMW i3 wordt bijvoorbeeld uit gerecycleerde PET-flessen gemaakt en het leder wordt niet gelooid met chemische producten maar met olijfolie. Dat duurzame aspect wordt steeds belangrijker. We praten tegenwoordig bij een bedrijf niet meer alleen met een fleet manager maar ook met de sustainability manager. Ik denk dat we vertrokken zijn voor een snelle groei van de elektrische wagens. Niet alleen bedrijven kiezen daarvoor, ook steeds meer particulieren volgen dat voorbeeld. Ook de infrastructuur zoals laadpalen volgt eindelijk die evolutie”, zegt Lissens.

Lokale impact
Bij BMW in Bornem zijn ze best trots op de nummer één plaats. “We kunnen op lokaal niveau wel degelijk een grote impact hebben op het succes van ons merk. We zijn ondanks corona niet blijven stilzitten. Toen vorig jaar het autosalon werd afgelast hebben wij een eigen salon georganiseerd hier in Bornem. Wij bieden onze klanten Road Assist aan waardoor 24 op 7 gratis bijstand kunnen genieten. En om het lange wachten op een nieuwe auto te verzachten hebben we BMW Switch ingevoerd. Een klant kan dan eerst een hybride wagen nemen en die binnen de twee jaar zonder veel formaliteiten inwisselen. Het zijn stuk voor stuk initiatieven die hier in België ontstaan zijn”, besluit Lissens.