Stijn en Kurt

Mechelse ondernemers zetten mee hun schouders onder Festiviral

MECHELEN - Van 4 tot 6 september vindt de eerste editie van Festiviral plaats, een online festival dat mee op poten wordt gezet door een aantal Mechelse ondernemers. Zij willen daarmee vooral Mechelse bands en dj’s een (virtueel) podium geven, aangezien de festivalzomer door corona in het water gevallen is.

Het idee voor Festiviral komt oorspronkelijk van Stijn Jacobs (24) en Lars Keuleers (28). Stijn is zelf dj en werkt overdag in de horeca. Toen door de coronacrisis al zijn activiteiten stil vielen begon hij na te denken hoe er toch iets kon gedaan worden voor de Mechelse dj’s, muzikanten en de evenementensector. Zo kwamen ze op het idee om een online festival te organiseren en dat wilden we liefst zo groot mogelijk doen.

Het enthousiasme in de Mechelse muziekscene was meteen heel groot. Verscheidene bekende bands en dj’s waren meteen bereid om mee te werken. Zij spelen de komende weken een liveset op een bijzondere locatie in het Mechelse. “Dat optreden wordt opgenomen om in september te worden uitgezonden. Zo kan de best mogelijke beeld- en geluidskwaliteit gegarandeerd worden. We werken met negen camera’s, zodat de ‘festivalgangers’ het geheel levensecht kunnen meemaken. Op 4, 5 en 6 september wordt alles dan uitgezonden via YouTube. We zetten dus niet alleen Mechelse muziek, maar ook de verschillende locaties een beetje in de kijker”, zegt Stijn Jacobs.

Optreden in stadion KV Mechelen
De muzikanten spelen op de meest originele locaties in Mechelen. Zo werd er al een dj-set opgenomen in het stadion van KV Mechelen, maar ook de Sint-Romboutstoren, Het Predikheren, Brouwerij Het Anker en Hotel Van der Valk vormen het decor voor een optreden. Naast verschillende bekende muzikanten en DJ’s zetten ook een aantal Mechelse ondernemers mee hun schouders onder Festiviral.

Een daarvan is Kurt Biesemans van Conventus en tevens mede-organisator van Morning Mechelen. “Ik sta vooral in voor de video-opname, maar er zijn nog heel wat andere Mechelse ondernemers die graag meewerken. Hexagon levert de apparatuur en de mensen van l’Itch zorgen voor de geluidsopname.”

Van 4 tot 6 september wordt het festival dan gestreamd via YouTube. Op zaterdag en zondag zijn er zelfs twee kanalen: eentje met dj’s en een ander met bands. Festiviral zal door iedereen gratis kunnen bekeken worden, maar toch is de organisatie nog op zoek naar sponsors. “We willen ook een goed doel koppelen aan Festiviral. Alle inkomsten uit sponsoring gaan naar The Foundation Mechelen. Daarnaast veilen we ook merchandising”, klinkt het bij Kurt Biesemans.

Foto: Stijn Jacobs en Kurt Biesemans