Het instaptarief voor een taxi inclusief een rit van twee kilometer stijgt van 7,50 euro naar 8,70 euro. Het tarief naar de luchthaven van Zaventem bedraagt voortaan 57,50 euro, tot voor kort was dat 50 euro.
Hoge brandstofprijzen
De voorbije maanden kwamen er bij de stad heel wat vragen binnen van taxichauffeurs en taxibedrijven. Zij haalden de hoge brandstofprijzen aan als problematisch voor hun bedrijfsvoering. De prijzen daarvan swingen zodanig de pan uit dat ze moeite hadden om rendabel te blijven.
Omdat de taxitarieven in Mechelen zijn vastgelegd in een stedelijk reglement kunnen chauffeurs en bedrijven hun tarieven niet zelf bijsturen. Om ze marktconform te houden, stuurden ze aan op een verhoging met 15%. Daarom heeft de gemeenteraad begin deze week een aanpassing van de verordening goedgekeurd.
Nog meer steun nodig
Met de tariefaanpassing wil de stad voorkomen dat ondernemers er de brui aan geven en het aantal taxi’s daalt. “Meer dan de helft van taxi’s die rondrijden, zijn van eenmanszaken. De sector heeft het moeilijk en we moeten erover nadenken hoe we de sector kunnen versterken”, vertelt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Economie.
De prijsstijging moet er ook voor zorgen dat korte ritten opnieuw iets interessanter worden voor taxichauffeurs. Gemeenteraadslid Thijs Verbeurgt (Vooruit) greep de stemming over de verordening aan om twee voorstellen te lanceren: chauffeurs net zoals in Spanje laten wachten tot hun klant veilig binnen is, en zorgen voor gratis sanitair ’s nachts. Het stadsbestuur ging daar niet op in. “Er is geen vraag naar. De grootste zorg is de financiële leefbaarheid”, zegt schepen Geypen.