thumbnail_Team_Hallelujah

3 op 10 werknemers ongelukkig op het werk: Gentse scale-up vuurt 5 miljoen ‘Shots of Happiness’ af

GENT - Bijna 3 op 10 respondenten geeft aan sinds de uitbraak van COVID-19 écht ongelukkig te zijn met zijn of haar werksituatie. Dat blijkt uit het Nationaal Geluksonderzoek 2020 opgezet door levensverzekeraar NN en UGent. Naar aanleiding van de resultaten uit dit onderzoek start scale-up Hallelujah met steun van Prof. Annemans een ambitieus plan om het Belgische werkgeluk nog voor de start van 2021 op te krikken. Om dit te bereiken willen zij 250.000 ‘Shots of Happiness’ afvuren.

De uitbraak van het nieuwe coronavirus heeft wel degelijk een impact op de levenstevredenheid van de Belgen. Waar de levenstevredenheid van de Belg in 2020 nog licht gestegen was tegenover 2018, daalt dit opnieuw door de coronacrisis. De gemiddelde daling is weliswaar beperkt maar de ‘gelukskloof vergroot’: sommigen doen het beter dan voordien, velen doen het slechter. Het werkgeluk van de Belgen volgt dezelfde trend. Bijna 3 op 10 respondenten geeft aan sinds de uitbraak van COVID-19 écht ongelukkig te zijn met zijn werksituatie.

“Het effect van de coronacrisis is het grootste in de privésector”, concludeert professor Annemans op basis van hun Nationaal Geluksonderzoek. “Voornamelijk het werkgeluk van arbeiders is tijdens de coronacrisis sterk gedaald. De grootste reden voor de daling in de tevredenheid op de werkvloer, is de dalende tevredenheid over de leidinggevende. Door deze cijfers heeft scale-up Hallelujah besloten een ambitieus plan op te stellen om de cijfers op te krikken, en ik steun hen daar graag bij.”

Hallelujah wil de Belg gelukkiger maken op het werk

Om de dalende trend in het Belgische werkgeluk om te keren, wil scale-up Hallelujah ingrijpen en zo ook de algemene levenstevredenheid omhoog helpen. Hun ambitieuze doel is om van België het positiefste land van Europa te maken. “Op dit moment staat België op de 20ste plaats ter wereld wat betreft levenstevredenheid”, verduidelijkt Prof. Dr. Lieven Annemans. “Als we even over de grenzen kijken naar buurland Nederland of naar de Scandinavische landen, zien we dat zij veel beter scoren.”

Volgens Dr. Karolien Hendrikx, experte bij Hallelujah, ligt het belangrijkste verschil in de culturele waardeverschillen. “In België ligt er veel meer de nadruk op hiërarchie, competitie en succes dan in Scandinavië. Bovendien is er een spanningsveld tussen autonomie en hiërarchie die de Belgen stress bezorgt”, weet Dr. Hendrikx. “Een manier om dit tij te keren zou kunnen liggen in het overnemen van enkele kleine, Scandinavische gebruiken, zoals het alombekende ‘welzijn op Scandinavische wijze’: Hygge, Fika en Lagom. Wie werkt in een gezellige werkruimte (Hygge), waar plaats is voor pauze (Fika) en waar een goede work life balance heerst (Lagom), zal ook in onze samenleving gelukkiger en enthousiaster zijn op het werk, en daarmee ook productiever te zijn. Dat is exact wat wij willen bekomen!”

5 miljoen ‘shots of happiness’ moeten Belg gelukkiger maken

Om het werkgeluk en engagement te boosten, wil Hallelujah tegen 2025 5 miljoen ‘shots of happiness’ afvuren, met dit jaar nog een doel van 250.000 shots. Onder ‘shots of happiness’ verstaat de organisatie kleine, creatieve en belevingsgerichte interventies die zorgen voor een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Ze werken op 3 verschillende niveaus: het individuele, het team en de organisatie. Op die manier werken de shots zowel aan mentale en fysieke gezondheid, informele relaties op de werkvloer, autonomie en de work-life balans. Het gaat echter niet om ‘gewone’ teambuildings, maar interventies die op een originele manier inspelen op wetenschappelijk onderbouwde resources en die in samenwerking met in-house researcher Dr. Karolien Hendrikx, Professor Dr. Lieven Annemans en Dr. Sophie Vandepitte ontworpen zijn. Dit gebeurt bovendien pas nadat de scale-up binnen het bedrijf naar structurele problemen heeft gepeild.

“Het is die wisselwerking tussen creativiteit en wetenschap die de kracht vormt: de experts zorgen voor de backbone van het verhaal en zorgen ervoor dat de resultaten te meten zijn”, verduidelijkt Dieter De Vos, founder van Hallelujah. “We kiezen hierbij uitdrukkelijk voor kleine interventies op regelmatige basis omdat wetenschappelijk bewezen is dat engagement een zeer fluctuerend gegeven is dat je regelmatig moet boosten.”

Heel wat positieve gevolgen

“Die sterke, gedeelde ervaringen zorgen voor betrokkenheid bij het bedrijf en zorgen ervoor dat alle medewerkers achter de doelstellingen van het bedrijf staan”, verduidelijkt Dr. Karolien Hendrikx. “Dit gevoel van verbondenheid en werkgeluk zorgen volgens wetenschappelijk onderzoek voor een stijging in engagement met tal van positieve gevolgen: de medewerkers zijn productiever, minder vaak afwezig, helpen sneller collega’s en zetten zich harder in om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Er is zelfs een correlatie gevonden tussen gevoel van betrokkenheid en de klantentevredenheid.”

Om het doel van 2025 te halen, zal Hallelujah een community bouwen van bestaande en nieuwe klanten die actief willen inzetten op het werkgeluk en engagement van hun mensen. Er liggen nu reeds 175.000 shots vast voor het najaar bij onder andere Accent, Solucious en SD Worx.

[gallery type="rectangular" ids="77007,77006"]

Van 'wonderbrekingen' tot 'serious happiness'

Hallelujah werd in 2017 opgericht door Dieter De Vos. Sindsdien werkte Hallelujah al samen met meer dan honderd bedrijven, waaronder Partena Professional, Atlas Copco en UZ Gent. Sinds zijn ontstaan biedt Hallelujah “wonderbrekingen” aan – korte, krachtige werkonderbrekingen, tijdens de werkuren en op de werkplek – en in 2019 werd de stap naar serious happiness gezet. Hallelujah biedt voortaan een unieke, wetenschappelijke onderbouwde combinatie aan van brains & games.