Jimmy-kleur (1)

Ex-politieagent Jimmy Cowé (36) verovert de markt met eigen detectivespellen

AALST, GENT - In een vorig leven werkte hij bij de federale politie, maar vijf jaar geleden gooide Aalstenaar Jimmy Cowé het over een andere boeg. Als bedenker van gezelschapsspellen laat hij jong en oud in de huid kruipen van een detective. 'Dossier As', zijn populairste spel, heeft zopas de kaap van de 100.000 verkochte dozen gerond. "Anders dan bij pakweg Cluedo, lijken onze spellen op echt politiewerk", zo verklaart Jimmy het succes.

Jimmy Cowé (36) startte in 2007 bij de federale politie in de zone Halle-Vilvoorde. Daar was hij verantwoordelijk voor de coördinatie van gerechtelijk onderzoek. "Het ging dan bijvoorbeeld over zaken rond mensenhandel en mensensmokkel", blikt hij terug. "Ook de aanslagen in Zaventem vielen onder onze zone. In mijn functie legde ik verbanden tussen verdachten in verschillende lopende onderzoeken."

"Een rechercheur kan vandaag een zaak volledig vanachter zijn bureau oplossen. Hij krijgt documenten, foto's en allerhande bewijsmateriaal doorgestuurd via de computer, en legt dan uiteindelijk de puzzel. Dat was de inspiratie voor mijn gezelschapsspelletjes."

“Tijdens de coronacrisis zagen we onze maandelijkse omzet verdriedubbelen.”

Jimmy Cowé

Jimmy startte vijf jaar geleden met zijn eigen bedrijf Crimibox in Gent. Samen met een twaalfkoppig team van freelancers ontwikkelt hij detectivespellen waarbij spelers telkens een moordzaak moeten oplossen. Het bleek een schot in de roos.

“In 2020, toen de wereld gebukt ging onder de coronacrisis, zagen we onze maandelijkse omzet verdriedubbelen. We hebben ondertussen een hele reeks aan detectivespellen, maar ‘Dossier As’ spant de kroon met 100.000 verkochte dozen.”

Net echt

“Onze spellen voorzien een levensechte ervaring. Anders dan bij pakweg Cluedo, lijken ze op echt politiewerk. Ook het spelmateriaal ziet er heel echt uit: het zijn documenten en foto’s zoals je die als rechercheur in handen zou krijgen. Ik vind het heel belangrijk dat alles realistisch lijkt. Zo ontwikkelden we een website voor een apotheker uit één van onze spellen. Je kan sommige verdachten ook opbellen en tips verzamelen vanuit de voicemail.”

 

Bij Crimibox is alles zo realistisch mogelijk, ook het spelmateriaal. Foto Crimibox

“De lockdowns zijn nu verleden tijd, maar we sturen onze aanpak regelmatig bij om onze spellen aan de man te brengen. Ondertussen hebben we al meer dan tien verschillende onopgeloste moordzaken gelanceerd.”

Internationaal publiek

In 2021 behaalde Crimibox in totaal 1,2 miljoen euro omzet met de verkoop van hun spellen. Dat succes wil Jimmy ook internationaal verzilveren.”Dossier As is al verkrijgbaar in het Frans, Spaans, Duits, Engels en Pools. Volgend jaar komen daar Turkse en Chinese versies bij. We willen een zo groot mogelijk publiek laten genieten van onze detectivespellen.”

crimibox.be