https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2021_01_28_990a77c6-617f-11eb-8e2c-fb4b7f425b6f Peter en Kristof De Sutter. Foto Bart Dewaele

Modeketen e5 mikt op groei door verjonging: “We willen niet oubollig zijn”

AALTER, SINT-NIKLAAS - Modeketen e5 heeft sinds de doorstart begin 2021 de weg opwaarts ingezet. Vorig jaar kwam de omzet uit op de vooropgestelde 66,5 miljoen euro en voor 2022 mikt het bedrijf van textielfamilie De Sutter op 90 miljoen euro. Volgens CEO Peter De Sutter komen er in 2023 vier nieuwe winkels.

De coronacrisis en bijhorende verplichte sluitingen deden de modeketen met baanwinkels in 2020 omkantelen. De textielfamilie De Sutter, met co-CEO's Peter en Kristof De Sutter, sprong in de bres en nam begin 2021 de keten over. Groei blijft de doelstelling. Het voorbije eerste semester was er intussen sprake van 43 procent halfjaargroei tegenover een jaar eerder.

Momenteel zijn er zowat 55 winkels, wat moet oplopen tot 60 medio 2024. Zo komt er in het voorjaar van 2023 onder meer één winkel bij in Zoersel. Verder krijgen de drie 'flagshipstores' in Ternat, Waregem en Hasselt gezelschap. "Er komen er volgend voorjaar nog drie bij", vertelt Peter De Sutter. "Vorig jaar hebben we een kleine 4 miljoen euro geïnvesteerd en het ritme voor de komende jaren blijft tussen de 3 en 5 miljoen euro per jaar.'"

Niet oubollig

Het bedrijf dankt de groei aan vernieuwing en uitbreiding en mikt daarbij op jongere klanten dankzij "heel eigentijdse en tegelijk tijdloze collecties". De gemiddelde leeftijd is nu 50-plus en het bedrijf wil dat laten evolueren naar 40-plus. Bij de nieuwe klanten zegt het bedrijf te rekruteren bij 30- en 40-plussers. Een oubollig imago van weleer schudt het bedrijf af "door niet oubollig te zijn" met de collectie en ook via marketing.

Daarbij mikt de keten ook op de vernieuwde webwinkel. Het aandeel van de omzet uit e-commerce ligt momenteel onder de 10 procent en dat moet stijgen naar 15 procent. E5 verkoopt online ook via bol.com en Zalando. Maar de Vlaming "verkiest nog altijd sterk de fysieke boven de online winkelervaring", zegt De Sutter. Drie vierde van de collectie in de winkels is van eigen ontwerp en productie. De keten zal binnenkort in die winkel een hersteldienst voor kledij lanceren, bovenop de bestaande retouchedienst.

Energiekosten

Ook e5 heeft af te rekenen met fors gestegen energiekosten. "Zoals bij iedereen zijn de energiekosten bij ons maal drie à vier gegaan voor de winkels en het hoofdkantoor in Sint-Niklaas", zegt Peter De Sutter. "We kunnen er niet veel tegen doen, maar we nemen ook besparingsmaatregelen. Een tijdje geleden werd bijvoorbeeld beslist om de gevels langer te verlichten om de visibiliteit te verhogen, dat gaan we allemaal terugschroeven."

Ook qua airco en verwarming zijn ingrepen mogelijk. "We kijken naar alles. De elektriciteitsfactuur kost ons 100.000'en euro's, maar het is niet dat het ons jaar maakt of kraakt. Het is wel een grote kostenpost natuurlijk."

E5 telt momenteel 400 medewerkers, 50 meer dan bij de doorstart. De keten heeft alleen in Vlaanderen fysieke vestigingen