download (9)

Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische motoren

GENT - Saroléa en het Gentse ML6, gespecialiseerd in machine learning en artificiële intelligentie, zorgen voor een primeur in de motorwereld. De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk dat binnenkort van de band rolt, wordt uitgerust met Waizu van ML6. Deze software wordt nu voor het eerst geïntegreerd in een gemotoriseerd voertuig en zal zo elk greintje autonomie en vermogen uit de MANX7 weten te puren. Baanbrekend werk, en helemaal Belgisch. Saroléa zal deze technologie in de toekomst via een platform aanbieden aan andere constructeurs.

Eerder dit jaar ontwikkelde het Gentse bedrijf ML6 het predictieve controleplatform Waizu, dat toelaat tal van processen te optimaliseren. Saroléa en ML6 passen de software nu toe op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken gebruik van Google’s Edge TPU, een processor specifiek ontwikkeld voor artificiële intelligentie die wordt geïnstalleerd op de motor zelf.

“Tot op de dag van vandaag is AI mogelijk door eerst alle data van het systeem te versturen naar de cloud, vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren (‘laten leren’) en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine. Dankzij de Edge TPU kan de AI direct ingrijpen op een veel efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren”, vertelt Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6.

Reinforcement learning

“De voorbije vier jaar hebben we miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt”, vertelt Bjorn Robbens, CEO van Saroléa. “Dit zullen er nu snel miljarden worden. Bovendien zijn alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze als het ware van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties.”

Efficiëntie en levensduur

Er zijn talloze parameters in het voertuig die in kaart kunnen worden gebracht en geoptimaliseerd, iets wat onmogelijk manueel kan gebeuren. Bovendien variëren deze data naargelang de situatie en locatie. De chip capteert en interpreteert waarna de software bepaalt wat de beste instellingen zijn.

“Enerzijds kunnen we zo de efficiëntie van het voertuig verhogen. Anderzijds verlengen we ook de levensduur van de batterij. Als we kunnen groeien naar een model waarin de batterij in ideale omstandigheden opgeladen en belast wordt, kunnen we de autonomie met 20% tot 40% verhogen en zal de batterij jarenlang meegaan”, vertelt Robbens.

Niet enkel voor motoren

Het potentieel van deze technologische toepassing is enorm en reikt verder dan de motorwereld. Saroléa plant dan ook om deze technologie in de nabije toekomst te vermarkten en via een platform ter beschikking te stellen van de volledige automotive wereld. “Bussen, vrachtwagens, fietsen, AGV’s (Automated Guided Vehicles) … We zien dit heel breed en willen de technologie en kennis die we hebben opgebouwd met ML6 als partner packagen en als off-the-shelf oplossing aanbieden”, aldus Robbens.