GENT – De start-ups van Start it @KBC realiseerden samen al meer dan 113 miljoen euro aan sales en gaan de komende 6 maanden 954 mensen aanwerven. Dat zijn enkele opvallende resultaten van een bevraging die de grootste accelerator in België uitvoerde bij haar actieve start-ups en alumni. De eerste resultaten werden op 29 januari voorgesteld tijdens de opening van Start it @KBC Dok Noord, de nieuwe Gentse hub van de start-up accelerator. Dit in aanwezigheid van burgemeester Mathias De Clercq.
“Start it @KBC viert dit jaar haar vijfde verjaardag, voor ons de perfecte aanleiding om onze economische impact te meten en de verkoop- en financieringscijfers van onze start-ups in kaart te brengen”, vertelt Lode Uytterschaut, founder van Start it @KBC.
“Als accelerator zijn we in de eerste plaats trots op de verkoopcijfers van onze start-ups, die volgens de enquete samen al meer dan 113 miljoen euro aan sales realiseerden. We focussen zeer sterk op Sales en gaan dat in de toekomst zelfs nog meer doen. ‘Client money’ geeft start-ups immers de best mogelijke kansen op overleven, meer dan funding.”
Closing the deal
Er is bovendien nog heel wat groeipotentieel, zo blijkt: slechts één klantenmeeting op tien leidt tot een getekend contract. “Start-ups schijnen vaak te denken dat een contract binnen is wanneer de klant mondeling zijn akkoord geeft. In de realiteit begint het sales proces dán pas, en zo worden er jammer genoeg heel wat warme contacten verbrand. Vaak speelt hier een gebrek aan ervaring. Als accelerator trainen we onze start-ups in die laatste fase: het sluiten van de deal.”
Crowdfunding weinig populair
De start-ups haalden ook voor 160 miljoen euro aan funding op. Opvallend: minder dan 2% deed dit via crowdfunding. Subsidies, venture capital en business angels zijn samen goed voor bijna de helft van de funding van de start-ups. “Heel wat start-ups worden in een vroege fase gesubsidieerd door de overheid. De vraag is of die overheidsfunding er niet net voor zorgt dat start-ups te lang blijven hangen in hun R&D-fase. Als startende onderneming moet je zo snel mogelijk proberen je product te valideren in de markt; klanten vinden die er de juiste prijs voor willen betalen. Je product moet niet 100% ‘af’ zijn voor je het op de markt brengt, het zal trouwens nooit af zijn. Don’t find more angels, find buyers!”, aldus Lode.
1.000 maal M/V/X gezocht
Voor wie dacht dat start-ups vaak alleen werken: amper 7,3% van de start-ups is een lonely cowboy. Gemiddeld heeft een start-up 4,3 mensen in dienst. Start-ups blijken bovendien belangrijke werkgevers: de voorlopige respondenten (57%) geven samen aan de komende 6 maanden 450 mensen aan te werven. Als je dat extrapoleert naar de volledige community, hebben de start-ups zo’n 954 nieuwe vacatures in te vullen.
B2B-land België
Met 80,3 % is de grote meerderheid van de start-ups actief in B2B (52,8%) en B2B2C (27,5%). Slechts een vijfde kiest voor B2C. “We vermoeden dat sommige start-ups beginnen met een B2C-model, maar gaandeweg meer opportuniteiten zoeken en vinden in de B2B-markt. Investeerders bevestigen trouwens keer op keer dat België, met haar kleine aantal inwoners maar sterk uitgebouwde bedrijvennetwerk, vooral een B2B-land is”, zegt Lode Uytterschaut.
85% van de start-ups zijn actief in digitale of technologische domeinen. Als je kijkt naar de M/V-verhouding in de bedrijven, zijn vrouwelijke ondernemers nog steeds ondervertegenwoordigd, al neemt hun aantal toe.
De deadline voor de eerstvolgende pitchwave van Start it @KBC is 7 maart 2019. Tot dan kunnen start-ups die zich kandidaat willen stellen voor Start it @KBC hun dossier indienen via www.startit.be.