Starter van de week : Re-Fruit brengt "misvormd" fruit bij de consument

imagesTwee maanden geleden ging Joran Vuye uit Ronse van start met Re-Fruit.  "Ik wil met die onderneming de consumenten bewust maken dat we echt verkeerd bezig zijn", legt hij uit. "Een banaan moet niet krom zijn om lekker te zijn. Het is ook niet logisch dat wij passievruchten liggen hebben in winkels. Ik werk alleen met seizoensgebonden producten. Dat is ecolgisch verantwoord."

De cijfers van de FAO, de Voedsel-en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties,  zetten Joran Vuye aan het denken. Uit dat rapport bleek dat in Vlaanderen ongeveer twee miljoen ton aan eetbaar voedsel werd weggegooid. "Verspilling is vandaag nog steeds een zeer relevant maatschappelijk probleem, waartegen elke kleine actie een stap in de goede richting is. Daarom zag Re-Fruit het levenslicht", geeft Joran Vuye aan.

Een aardbei met een hoek af smaakt hetzelfde als die met de perfecte vorm en zelfs beter.  Deze producten brengt Re-Fruit aan de consument.  Als startend bedrijf heeft Re-Fruit vandaag al een samenwerkingsakkoord met verschillende fruittelers, om het voor de portefeuille van de consument betaalbaar te houden.

"Momenteel hebben wij nog niet zo heel veel producten in de aanbieding voor consumenten die ook meedoen aan de strijd tegen de verspilling", zegt Joran Vuye nog. " Maar daar komt op termijn sowieso verandering in. Momenteel is het een zeer aangename zoektocht naar boeren en producten en vooral hoe wij deze producten tot bij de consument kunnen krijgen. Wij vinden het ook niet ecoologisch verantwoord om meer dan veertig minuten te rijden om fruit en groenten te gaan ophalen."

Re-Fruit werkt nu nog aan de verkoop via nieuwsbrieven die per mail worden doorgestuurd. Mensen kunnen ook per mail bestellen en op vaste afhaalmomenten hun producten komen ophalen. Maar Re-Fruit is ook volop bezig met het opzetten van een webshop.