DSC02518-min 2

Uniek verhaal: Selfmade ondernemers van 23 en 26 openen Seafood restaurant in Aalst

AALST - Audry Vanderstraeten is nog maar 23. Toch is hij al CEO van een digital marketingbedrijf met 19 mensen in dienst en opent hij binnenkort samen met de al even jonge horecaondernemer Dean Janssens (26) een Seafood restaurant in Aalst. "Dit is nog maar de start. We kijken al naar een tweede locatie. Daarna wil ik met Digital Leader een overname doen in Spanje", zegt Vanderstraeten. Dit is zijn verhaal.

De ondernemersplannen van Audry kennen hun oorsprong al in zijn studententijd. Voor een schoolproject tijdens zijn studies Management aan de HoGent gaf Audry opleidingen aan bedrijven over hoe ze Facebook en Lindedin kunnen inschakelen om meer klanten te genereren. "Achteraf stuurden veel bedrijven mij om te vragen of ik dit voor hen kon blijven doen. Zo kwam het dat ik in 2017 Digital Leader oprichtte als student-ondernemer. In mijn laatste jaar kreeg ik zelfs de toelating om stage te lopen in mijn eigen bedrijf", vertelt hij.

Inmiddels telt Digital Leader 19 voltijdse medewerkers. Het digitale marketingbureau uit Aalst werd dit jaar door UNIZO verkozen tot 2de meest beloftevolle KMO in Oost-Vlaanderen en behoort tot de top van België in zijn vak. "We beheren en plaatsen advertenties voor bedrijven op sociale media. Onder andere voetbalploeg Anderlecht, AG Insurance en Xylos behoren tot onze klanten."

La Perla

Drie weken geleden nam Audry samen met Dean Janssens het Aalsterse restaurant Grill Bar K over. Ook Dean is geen onbekende in Aalst. Hij baat er de bekende trendy cocktailbar James en dancing Savage uit. "Toen ik hoorde van een kennis dat Grill Bar K verkocht werd, ben ik meteen met Dean gaan samenzitten. We hebben toen heel snel beslist. Eigenlijk was het al verkocht, de compromis zou zaterdag getekend worden, maar we belden naar de eigenaar en hebben onderhandeld. Nu zijn Dean en ik elk voor 50% eigenaar."

Het duo opent er binnenkort Seafood reastuaurant La Perla. "Veel Aalstenaars rijden in de zomer naar de zee om er op een mooi terras te zitten en heerlijke vis of zeevruchten te eten. Dat idee wilden we naar Aalst halen. Er is wel een bekend visrestaurant in Aalst, maar dit brengt een heel culinaire keuken. Bij La Perla zal het simpeler zijn. Het gaat ons om de kwaliteit van het product dat heel puur is. Je zal er mosselen, vis, kreeft, oesters,... kunnen eten, maar op een heel toegankelijke en betaalbare manier."

De keuken van La Perla wordt geleid door Chef Philippe Pititeau. Hij was 14 jaar lang de privé chef van Joris Ide, één van de rijkste personen in België, en stond onder andere ook in Le Parisienne in Monaco. Verder is La Perla nog op zoek naar uitstekend zaalpersoneel. "Bedoeling is dat we een structuur opbouwen waarna de chef kok samen met een gerant op zichzelf verder kunnen."

 

Digitale marketing in horeca

La Perla werd vorig weekend gelanceerd en heeft inmiddels al 1600 volgers op sociale media. "In totaal hebben we meer dan 4500 likes op onze berichten en meer dan 800 reacties gehad met vragen over reservaties en dergelijke", zegt Audry trots. "De horecasector is nog tamelijk traditioneel en durft niet echt op online marketing in te zetten. Ik zie het dan ook als mijn persoonlijke missie om Met La Perla aan te tonen dat digitale marketing wel degelijk een effect kan hebben."

Dean en Audry hebben nog heel wat in petto. Zo willen ze met La Perla afterworks en andere leuke concepten organiseren. Er is ook een aparte ruimte voor bedrijven waar men met een 20-tal mensen kan vergaderen.

[gallery type="rectangular" ids="66769"]

Horecazaak starten in volle coronatijd

Audry vindt het alvast niet vreemd om een nieuwe horecazaak te starten in volle coronatijd. "We hebben de overname eigenlijk bewust gedaan om verschillende redenen. Zo was de overnameprijs lager dan anders. Verder zullen heel wat mensen hun job jammer genoeg verliezen, waardoor het makkelijker zal zijn om personeel te vinden. We hopen binnen een zevental weken te kunnen openen en verwachten een topzomer nu de vele festivals niet doorgaan en niemand op reis kan gaan."

Groeien als ondernemer

Ondernemen zit alvast bij Audry in het bloed. "Mijn vader heeft een eigen bouwbedrijf. Ik heb van jongs af aan altijd meegewerkt in de zaak en kluste op mijn 16e al bij als afwasser in een restaurant. Die werkmentaliteit heb ik echt van mijn vader meegekregen. Hij zei altijd: "Ga ervoor en kijk wat er gebeurt!". We zien het een beetje als een competitie van wie uiteindelijk het grootste bedrijf zal hebben", lacht Audry.

"Vanaf dag 1 ben ik zeer bewust gaan ondernemen met de bedoeling een groot bedrijf uit te bouwen. Zo heb ik bij Digital Leader een COO en CFO aangesteld die zorgen dat het bedrijf perfect draait terwijl ik met La Perla bezig ben. Het is belangrijk voor ondernemers om zichzelf misbaar te maken. Als een bedrijf niet groeit, komt dit veelal omdat de zaakvoerder de touwtjes te veel zelf in handen wil houden en van alles op de hoogte wil zijn."

In de praktijk doet Audry dit door alles uit te schrijven in processen. "Dat gaat heel ver", zegt hij. "Van hoe je de deur opent als je een klant binnenlaat en waar je de koffie op tafel plaatst tot hoe je een facebook campagne opzet. Ook bij La Perla gaan we een online platform maken voor alle personeelsleden met video's die demonstreren hoe je een klant begroet, aan tafel zet, het hoofdgerecht serveert, de rekening geeft,... Elk personeelslid dat bij ons start, zal dit moeten instuderen."

[gallery type="rectangular" ids="66780"]

Overnameplannen

Ook de krijtlijnen van de toekomst heeft onze jonge ondernemer reeds uitgetekend. Met Digital Leader wil hij in de zomer van 2021 een tweede vestiging openen in België. Daarnaast is hij van plan om in 2022 een overname te doen in Spanje. "Deze stond eigenlijk al voor dit jaar gepland, maar we hebben de plannen even op pauze gezet voor La Perla", vertelt Audry. "We zijn op dit moment ook al actief in Spanje. De ondernemerswereld loopt daar achter op vlak van online marketing. Onze kennis als agency is er dus veel groter ten opzichte van lokale agencies."

Ten slotte staat ook voor La Perla al een tweede locatie op de agenda. "We zoeken net als in Aalst iets aan de rand van de stad. Die toegankelijkheid vinden we heel belangrijk zodat we er in de winter ook zakenlunches kunnen doen en bedrijven kunnen aantrekken."