Kriket finale selectie-2592.1

Colruyt pompt geld in krekelreep: “krekels worden even normaal als scampi’s”

HALLE/BRUSSEL/LEUVEN - De Colruyt Group stapt in het kapitaal van de Brusselse start-up Kriket (2018°), producent van de eerste Belgische krekelreep. Met de extra financiële middelen zullen nieuwe producten ontwikkeld worden die een zo breed mogelijk publiek moeten aanspreken in binnen-en buitenland. “Krekels worden even gewoon als garnalen of scampi’s”, zegt stichter Michiel Van Meervenne van Kriket.

Ondanks hun gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen is het eten van insecten in België vooralsnog niet ingeburgerd. Kriket en Colruyt Group willen voeding op basis van krekels daarom zo lekker, toegankelijk en betaalbaar mogelijk maken. In de eerste plaats wordt daarbij gedacht aan tussendoortjes, maar ook binnen andere productcategorieën ziet Kriket mogelijkheden om krekels te introduceren in ons dieet. Elk vanuit hun eigen expertise zullen Colruyt Group en Kriket de krachten bundelen om nieuwe krekelproducten te ontwikkelen. Momenteel werkt Kriket bijvoorbeeld aan ontbijtgranen op basis van krekelmeel.

Europa

De repen van Kriket zijn momenteel verkrijgbaar in verschillende filialen van Bio-Planet, AS Adventure, Aveve en de Leuvense zaken Barboek en PLEK. Ook in De Wereld van Alice in Merchtem kun je de repen vinden. Naast uitbreiding binnen België wil Kriket de Kriket-producten ook introduceren in andere Europese landen. De repen van Kriket zijn al te vinden in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. Dankzij een aanpassing van de Europese Novel Food-wetgeving over voeding op basis van insecten zal de afzetmarkt van Kriket binnenkort vergroten van een tiental EU-landen naar heel Europa. Kriket wil deze nieuwe afzetmarkt maximaal benutten.

100.000 repen

Michiel Van Meervenne, oprichter van Kriket, is ervan overtuigd dat krekels binnen enkele jaren tijd deel zullen uitmaken van onze dagelijkse kost. In zijn eerste jaar verkocht Kriket 100.000 repen, goed voor 135.000 euro omzet: “we hebben gemerkt dat heel wat consumenten openstaan voor het eten van insecten. Krekels zijn lekker, zijn in verschillende opzichten voedzamer dan vlees en vis en hebben een voetafdruk gelijkaardig aan plantaardige eiwitten. De keuze voor Colruyt Group? Die lag voor de hand. Binnen het Belgische voedingslandschap zijn ze een absolute referentie op het vlak van duurzaam ondernemen. Ik geloof dat we er met de steun van Colruyt Group in zullen slagen om veel Belgen over de streep te trekken en krekels tegen 2030 even normaal te maken als garnalen of scampi’s”, zegt Van Meervenne.

Met juiste dingen bezig

“Kriket is een jong en dynamisch Belgisch bedrijf dat volgens ons met de juiste dingen bezig is. Onze investering in Kriket getuigt van het vertrouwen dat wij hebben in dit bedrijf en in de alternatieve eiwittensector in brede zin. Deze investering past in ons duurzaam denken en we kijken er naar uit kennis en ervaringen uit te wisselen”, aldus Jef Colruyt, CEO Colruyt Group.

Minderheidsaandeel

Hoeveel Colruyt Group precies investeert in Kriket is niet gecommuniceerd maar het zou gaan om enkele honderdduizenden euro’s. Hiermee verkrijgt Colruyt Group een minderheidsaandeel in het Brusselse bedrijf.

[caption id="attachment_57229" align="alignnone" width="2560"] Copy: Birgit Sterckx.[/caption]