Colruyt – duurzaam transport Foto: Dirk Vertommen

Colruyt schakelt versnelling hoger met duurzamer transport: “Tegen 2030 moet het uitstootvrij zijn”

Vier grote vrachtwagens vol goederen levert Colruyt dagelijks in zijn supermarkt in Mechelen. Tegen 2030 moeten al die leveringen zonder vervuilende uitstoot gebeuren. De groep engageert zich daar ook toe in een convenant met de stad.

Uit onderzoek blijkt dat stedelijke logistiek nog te veel bijdraagt aan luchtvervuiling. Van de CO2-uitstoot bij transport in steden is minstens 25 procent afkomstig van goederen en diensten. Voor andere emissies, zoals stikstofoxiden en fijn stof, loopt dat op tot 30 en zelfs 50 procent. “In Mechelen streven we naar een duurzame belevering van goederen zonder aan efficiëntie voor handelaars in te boeten. We willen minder gereden kilometers, minder uitstoot en meer bundeling van goederen”, zegt Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen), schepen van Mobiliteit.

33 partners engageren zich

Supermarktketen Colruyt Group en transportbedrijf VPD hebben dinsdag het Mechelse convenant duurzame stedelijke logistiek ondertekend. Met het akkoord engageren 33 partners zich om tegen 2030 op een duurzame manier te leveren of leveringen te krijgen. Colruyt bevoorraadt zijn winkel op de Liersesteenweg op dit moment met vrachtwagens van 44 ton. Vier per dag komen er zo aan om te lossen en te laden.

“Voor dezelfde hoeveelheid goederen zou je zestien kleinere vrachtwagens of 51 bestelwagens nodig hebben”, zegt Koen De Vos, directeur supply change bij Colruyt Groep. Het Belgische familiebedrijf wil nog een stap verder gaan en experimenteert volop met alternatieve vormen van transport.

Zo test Colruyt Group intussen al een jaar een volledig elektrische vrachtwagen van 44 ton uit. Daarmee kan een chauffeur zo’n 250 kilometer afleggen. Binnenkort komt er nog een tweede bij en de groep zet ook in op waterstoftechnologie. Alles samen heeft de groep al zo’n 10 miljoen euro geïnvesteerd in de transportmiddelen van de toekomst. “Om onze ambitie waar te maken, is een tienvoud van die investering nodig. Tegen 2030 moet ons eigen transport uitstootvrij zijn en tegen 2035 verwachten we dat ook van onze leveranciers”, vertelt De Vos.

Niet alleen de financiële haalbaarheid is overigens een uitdaging. “De huidige wetgeving laat ons bijvoorbeeld nog niet toe om uitstootvrij dezelfde lading te vervoeren als met een klassieke vrachtwagen. Naast het ecologische aspect speelt ook het economische mee”, zegt Koen De Vos. Om daar een antwoord op te bieden, ging een jaar geleden het project Viavia van start, ofwel vrachtvervoer intelligent aanpassen en vergroenen via een integrale aanpak.

Meer ton vervoeren

De academische wereld, de privésector en lokalen besturen werken samen om de uitdagingen rond duurzame stadslogistiek in kaart te brengen en aan te pakken. “In februari keurde de Vlaamse regering nog principieel een besluit goed waardoor uitstootvrije voertuigen binnenkort meer ton kunnen vervoeren”, zegt Lydia Peeters (Open VLD), Vlaams minister van Mobiliteit.

Voor bedrijven als Colruyt is alle steun welkom. “We voelen dat er nog meer inspanningen nodig zijn om samen de noodzakelijke transitie te maken”, zegt Koen De Vos. De elektrische truck die de supermarktketen momenteel volop uittest is een primeur in Vlaanderen en ook in Europa komt een gekoeld transport van 44 ton eerder zelden voor.