Nieuws Vlaams Brabant Fietssnelweg Leuven-Tienen voor woon-werkverkeer uit de startblokken

Fietssnelweg Leuven-Tienen voor woon-werkverkeer uit de startblokken

Fietssnelweg Leuven-Tienen voor woon-werkverkeer uit de startblokken

logofietssnelwegVolgens Voka Vlaams-Brabant is de bestrijding van de files de volgende jaren een van de grote uitdagingen voor de economische welvaart in de provincie. Fietssnelwegen vormen daar een uitstekend antwoord op. Met grote vertraging en met mondjesmaat komen die nu uit de startblokken. Maandag was het de beurt aan het traject Leuven-Tienen.

Jarenlang werd er alleen maar over gepalaverd maar nu is het de provinciebesturen eindelijk menens met de zogenaamde fietsostrades. De bedrijfswereld ziet die fietssnelwegen graag komen voor een vlotter woon-werkverkeer voor de werknemers.

Op 30 mei werd in Leuven een eengemaakt logo voor alle Vlaamse fietssnelwegen voorgesteld (foto). Dat gebeurde symbolisch op de verbinding Leuven-Brussel, die sterk gefrequenteerd wordt. In Bierbeek werd maandag een investering aangekondigd van 4 miljoen euro voor de bouw van de fietssnelweg Leuven-Tienen, die als F24 door het leven zal gaan.

De provincie Vlaams-Brabant wordt bouwheer van een deel van de route. Met name de trajecten tussen Haasrode (Haanhofweg) en Korbeek-Lo (Bierbeekstraat) en tussen Lovenjoel (Stationsstraat) en Vertrijk (station), op het grondgebied van de gemeenten Leuven, Bierbeek en Boutersem. In het totaal gaat het om 4,6 kilometer.

“Fietssnelwegen zijn de toekomst en overstijgen gemeentegrenzen. Daarom nemen we hierin een trekkersrol op”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Mobiliteit. “Zo kunnen we dit traject sneller realiseren.” De samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend door Dehaene, de burgemeesters van Bierbeek en Boutersem en de schepen van Openbare Werken van Leuven.

“Leuven-Tienen is een van de zes prioritaire fietssnelwegen die we willen realiseren”, stelt Dehaene. “Na de nodige studies en onteigeningen hopen we in 2019 te kunnen beginnen met de aanleg van de nieuwe fietspaden. Die zal minstens een jaar duren.”

Voor de andere stukken van de twintig kilometer lange verbinding tussen Leuven en Tienen moeten de beste tracés nog uitgestippeld worden. Dit najaar moet een haalbaarheidsstudie het traject tussen Vertrijk en Tienen onderzoeken.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.