De lokroep van duurzaamheid klinkt steeds luider. Verschillende ondernemers nemen initiatieven in die richting. Valérie De Trift uit Sint-Pieters-Leeuw werpt zich op als leading lady voor cadeautjes die zacht zijn voor je familie, vrienden én het milieu. Haar laatste wapenfeit: de lancering van Roccoville, de online concept store voor kids en lifestyle with a smile.
Duurzaamheid
“Ik vind niets leuker dan dat gevoel van fladderende vlindertjes in mijn buik wanneer ik het perfecte cadeau vind voor iemand van wie ik hou”, zegt Valérie. “Sinds de geboorte van ons petekindje Rocco in 2019 ben ik een nog ferventere schattenjager geworden.” De liefde voor het verwennen van loved ones en de missie om duurzamer te consumeren, moedigde Valérie aan om zelf de handen uit de mouwen te steken. Resultaat: een webshop vol artikelen met een duurzaam en lokaal verhaal.
“Beïnvloed door mijn bewust consumerende en slow fashionista dochters richtte ik me meer en meer op ecologische en duurzame geschenken met een lokaal verankerd verhaal. Roccoville herbergt originele, lokale en milieuvriendelijke kids & lifestyle hebbedingetjes die gegarandeerd een lach op ieders gezicht toveren”, luidt het.
Fijne sokken voor papa, gemaakt van verdwaalde visnetten uit de plastic soup, Juwelen uit houtrestjes van een houtzagerij uit Bonheiden voor mama, de zachtste biokatoenen babykleertjes voor je liefste ukjes. Het mag allemaal wat orgineler en duurzamer. Valérie combineert haar passie voor cadeautjes geven met haar liefde voor alles wat lief is voor de natuur. Het overgrote deel van de producten die Roccoville aanbiedt, worden dan ook in België en andere Europese landen gemaakt.
Fysieke winkel op komst
Inmiddels draait de webshop Roccoville.be al enkele maanden op volle toeren. “Tot nog toe beleef ik een hele leuke tijd. Bij een webshop komt heel wat kijken maar ik doe het met veel overgave en passie”, zegt Valérie nog. In de loop van december vorig jaar organiseerde de zaakvoerster nog een pop-up met de hebbedingetjes van Roccoville. December was alvast een erg drukke maand. De Trift wil met haar zaak groeien. Eind volgende maand wordt de volgende stap gezet. De opening van een fysieke winkel aan de Saviolaan in Dilbeek. “Op een oppervlakte van 45m2 zal ik de producten van de webshop verkopen, aangevuld met nieuwe producten zoals interieurmeubeltjes. Vanaf eind februari zullen we een 400-tal producten in de aanbieding hebben, tegenover een 320-tal momenteel in de webshop. In de nieuwe zaak zullen de klanten ook terechtkunnen voor koffie en taart. Roccoville is een concept store waar de beleving een prominente rol speelt”, zegt Valérie nog. In de buurt wordt alvast halsreikend uitgekeken naar de opening van Roccoville. Na de opening van het fysieke winkelpunt blijft de webshop actief.
Bedrijven
Roccoville richt zich in de eerste plaats op consumenten. “Hoofdzakelijk wel, maar tijdens de eindejaarsperiode hebben we ook geschenkpakketten gemaakt voor verschillende bedrijven. Het is eens iets anders dan de klassieke cadeaubonnen. Het is de bedoeling dat we dit jaar het business luik van Roccoville verder zullen uitbouwen, zodat we ook die doelgroep kunnen voorthelpen met onze leuke en kwalitatieve hebbedingetjes”, besluit Valérie.