Generali© michel@wiegandt.bewww.michelwiegandt.be0475/480.743 Generali © michel@wiegandt.be www.michelwiegandt.be 0475/480.743

Callant waarschuwt bedrijfswereld voor digitale brand

OOSTKAMP - Het gebeurt steeds vaker dat organisaties of kleine en middelgrote ondernemingen het slachtoffer worden van digitale terreur. Dergelijke cyberaanvallen leiden vaak tot onherstelbare schade aan bedrijfssystemen -en gegevens. Daarom zoeken bedrijven tegenwoordig vaak hun toevlucht tot een cyberverzekering. “Het aantal aangiftes van een dergelijke ‘digitale’ brand is in twee jaar tijd maar liefst verdubbeld,” zegt Eric Monsieur, specialist in cyberpolissen bij Callant Verzekeringen & Financieel Advies. “En de dreiging komt steeds dichterbij.”

Het is bijna dagelijkse kost geworden. Feit is dat cybercriminaliteit stilaan doordring tot in alle niveaus van onze samenleving. Van vrij doorzichtige ‘phishing’- spammails tot grootschalige, georganiseerde ransomware-aanvallen. Volgens recente cijfers zouden er maar liefst 624 cyberaanvallen per dag worden uitgevoerd in ons land. Broodnodige data, die cruciaal zijn voor de dagelijkse werking van een bedrijf, worden gegijzeld. Gevoelige info over het bedrijf of -soms nog erger- de klanten gaat verloren. Dat kan leiden tot problemen op het vlak van aansprakelijkheid, administratieve boetes, interne kosten en reputatieschade. Méér zelfs, het kan zorgen voor een enorme financiële kater, omdat alle activiteit in het bedrijf stilvalt, met een daling van de omzet tot gevolg.

Bescherming tegen aanval

Een cyberverzekering kan zorgen voor voor een all in-oplossing. Dergelijke verzekering biedt een volledig pakket met 4 waarborgen, waarin een heel aantal dekkingen kunnen worden voorzien: aansprakelijkheid, bedrijfsschade, kosten en eigen schade.“Elk bedrijf vindt het evident om verzekeringen af te sluiten tegen bedrijfsschade na brand, aansluitend bij hun brandpolis,” vertelt Eric Monsieur namens Callant Verzekeringen & Financieel Advies. “Maar nog te weinig ondernemers staan stil bij de gevolgen van een ‘digitale’ brand. Daarom werd enkele jaren geleden de cyberverzekering in het leven geroepen. De polis dekt de financiële schade die wordt veroorzaakt binnen een computersysteem/netwerk, zonder dat er sprake is van materiële schade. Schade binnen het eigen bedrijf, maar ook bij derden, zoals bedrijven waarmee u zaken doet. De voorbije maanden kwam deze polis vooral in de actualiteit naar aanleiding van de nieuwe GDPR-reglementering, maar intussen gaat het veel verder dan een dergelijke bescherming.”